Posts

Showing posts from August, 2010

Salam Kemerdekaan

Image
SELAMAT HARI MERDEKA
KE 53TAHUN
31 OGOS 2010

Alhamdulillah sudah 53tahun negara kita Malaysia sudah mencapai kemerdekaa...
Semoga negara kita terus maju,aman dan makmur..Insya ALLAH...
ameeeennnn...

Tanggal 31 bulan 8 57
MERDEKA...MERDEKA...MERDEKA..




Salam Ramadan
Teratak 23
21 Ramadan 1431H

Satu perubahan...Siap Update!

Alhamdulillah akhirnya rumah siap dicat baru sempena nak sambut Aidilfitri.Biru mata hitamku.Sejuk mata memandang semoga pembaca blog juga begitu.Errmmm....jam dah menunjukkan pukul 2.35pagi.Namun Idah masih berblog lagi.Apa nak jadi daaaa...patutnya dibulan Ramadan ni kena banyakkan buat amalan yang baik-baik.Oklah esok idah akan sambung lagi ye.Insya ALLAH sebelum tidur nak solat sunat dahulu.

Sebelum idah beransur..Jom sama2 kita hayati puisi yang idah titipkan buat semua pembaca blog idah:-

WASIAT UNTUK DIAMALKAN

Wahai kekasihku…
Segeralah tunaikan solat diawal waktu
Dikala mendengar azan
Usahakanlah semampu yang terdaya
Ini membuktikan kesungguhanmu kekasihku
Di situ ada sumber kejayaan
Di situ ada sumber pertolongan
Di situ ada sumber taufiq
Perhatikanlah banyak perintah Al-Quran
Dimulakan dengan menyebut solat di awalnya
Perhatikanlah Tuhan
Mensyariatkan solat
Juga di medan perang walaupun….
Di saat genting, disaat cemas

Wahai Kekasihku…
Bacalah Al-Quran dan cuba memahami mesejnya
Selalulah berzi…

Nasi Arab Oh Nasi Arab...Misi mencari.

Image
Assalamualaikum semua...Salam kasih sayang,
Lama sungguh idah tak update blog kesayangan ni.erm hari ni nak cerita sikit pasal persiapan raya.Alhamdulillah persiapan pakaian semuanya sudah siap tinggal lagi nak belikan kasut untuk kedua2 puteri idah ni dan nak beli juga sepasang untuk diri sendiri.Al maklumlah kasut yang ada pun dah uzur.Tapakya dah terkopak sikit.Idah ni kalau nak cari kasut memang cerewet dan tak tak suka nak shopping kasut.so kalau dah ada tu mmg akan pakai sampailah dah uzur sangat barulah beli yang baru.Kasut kat bawah ni mmg dah uzur.Bahagian atas kat reben tu ada permata warna putih kedua-duanya dah tercabut,talinya terkeluar dah..Tapak kat depan dan belakang pun dah terkopak...sian dah uzur kasutku.


kasut yang dah uzur...hitam itu bergaya..ihik:)

Persiapan Raya
Persiapan rumah pulak tak de sbbnya tahun ni turn beraya kat rumah mak di Pahang.So segala persiapan di sana adik akan siapkan.Org jauh balik utk siapkan juadah sahaja.Huh bila memikirkan nak balik tu..adoi…

JIka isteri menangis dihadapanmu...

Image
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu...
"Hargailah ia sebelum terlewat..."
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi...
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu...
Jika kau membiarkannya pergi,
dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
kecuali di depan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
hanya jika dia sangat menyayangimu, dia akan menurunkan rasa EGOnya.
Wahai para suami, jika seorang isteri pernah menangis keranamu,
tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian...
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu
sepanjang hidupmu disaat kau terperuk terlalu dalam...

Wahai para suami, jika seorang isteri menangis keranamu,
tolong jangan mensia-siakannya...
Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya...
Saat dia menangis di depanmu, saat dia menan…

Salam sayang..Salam Ramadan

Image
BAZAAR RAMADAN DAN MENU BERBUKA

Sejak khamis lepas hinggalah sabtu, Idah sekeluarga berbuka diluar.Ye lah kekdng bila hari-hari masak sendiri jadi jemu dan sampai tak tahu nak makan apa dah.Kebetulan hari khamis(19/08/2010) tu hari istimewa buat idah dan en.kanda.Hari Ulangtahun Perkahwinan kami yang ke 4tahun.Masih berusia setahun jagung lagi.Banyak lagi ranjau dan onak duri kehidupan yang bakal dilalui.Namun Idah mendoakan yang terbaik untuk keluarga idah.Berbalik semula kepada hal berbuka.En Kanda telefon ajak berbuka diluar.Wah betapa gembiranya idah masa dapat perkhabaran tersebut.Kebetulan waktu tu mmg betul2 buntu nak masak apa.Alhamdulillah.Walaupun En.Kanda tak cakap apa2 pun pasal yang istimewa tapi idah faham.ihik...:) (iye ke ni?kalau en.kanda baca entry tak tahu apa jawapan nya).





Hari Jumaat pulak patutnya hadir Program Daurah tadribiyyah kat Kerteh,namun dah terlewat terus sahaja kedestinasi asal menuju Ke MesraMall untuk berbuka di Secret Receipe.Kali ni Idah belanja en.K…

Selamat Ulangtahun PerkahwinanKu

Image
Alhamdulillah hari ni genaplah 4tahun usia perkahwinanku...Semoga ikatan ini berkekalan hendaknya dunia akhirat....Buat Kekandaku Afizullah Abdullah terima kasih atas segalanya.Happy Anniversary Afizullah & Zubaidah.



Sempena ulangtahun perkahwinan idah ni, idah ada buat jualan murah untuk abaya.Jika berminat anda dijemput melawat page Fesyen Muslimah di FB saya..klik link di bawah ye..

FESYEN MUSLIMAH FANS

Antara abaya yang sale :-







SIR : Sekolah Islam Ramadhan

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...
Dikesempatan ini Idah ingin mengucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada seluruh umat Islam di seluruh dunia. Di sini idah nak kongsikan artikel yang idah amik daripada blog Adik Insyirah Soleha...Semoga menjadi renungan buat kita semua... Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan...



Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan ini, pendaftaran bagi Sekolah Islam Ramadhan (SIR) telah dibuka kepada semua muslim, tak kira umur, jantina, warna kulit dan taraf status !

Pengajian :

Semester 1 – mendapat rahmat

Semester 2 – menuju maghfirah

Semester 3 – mencapai pemeliharaan dari api neraka

Syarat-syarat kelayakan :

1. Persediaan mental – menahan diri dan nafsu dari kejahatan

2. Persediaan ruhi – meletakkan sepenuh jiwa untuk sukses

3. Persediaan fizikal - jasad yang mantap untuk melaksanakan tugas

4. Sesi muhasabah - terhadap puasa pada Ramadhan lepas

5. Masterplan - merancang yang lebih baik pada tahun ini

6. Menjalani persediaan di Kolej Rejab dan Syaaban

Kurikulum dan ko-k…

Alhamdulillah....Update 09/08/10

Image
Entry hari ni tak de kena mengena dengan tajuk..sbbnya idah nak cerita mcm-mcm..ihihihik:) apa pun layan ajelah merapu idah ni ye...ni kes dah byk sgt nak cerita tapi tak sempat nak tulis hari-hari..so dikumpulkan menjadi satu...

Syukur alhamdulillah walaupun sudah agak lewat namun idah rasa bersyukur kerana masih ada kesempatan ALLAH SWT berikan pada idah untuk melangsaikan hutang2 puasa yang berbaki pd tahun lepas punya...Pengajaran di sini akan datang wajib puasa ganti lebih awal...Insya ALLAH azam tahun ni kalau boleh jika puasa ganti nak habiskan dalam bulan syawal juga...ameennn..

Oh ye...Jumaat dan Sabtu lepas Idah berkesempatan ke Nilai Negeri Sembilan dan ke Ipoh Perak...Perjalanan yang agak panjang dan memenatkan...Tujuan asal kami sekeluarga hanya nak hantarkan buah-buahan pada adik di USIM...dan kata ayah nak shopping kat Nilai...tapi sedikit kecewa kerana ayah rushing nak ke Ipoh(rumah adik)... sampai Nilai pun dah petang hampir nak maghrib...so waktu yang terhad sempat jug…

Ruang Inspirasi untukku bernafas lega....

Image
sumber :- kredit to google

Nota Kaki :- masih cuba mengekalkan momentum utk terus rajin menulis..namun kekdng rasa kekeringan idea seringkali membuatkan Idah membiarkan blog ini terus bersawang...mungkin juga tiada siapa pun baca..ihik:) syok sendiri...tak kisahlah kan...