Sunday 8 August 2010

Bedah Novel "HATIKU MILIKMU" Penulis Zaharah Muhammad

Bismillahirrahmanirrahim. 

Jeng..jeng..dap dip dup..cewah tajuk..oooppss jangan salah faham ye..tak de kena mengena dengan idah..hihi..cuma idah nak kongsi sebuah novel yang amat-amat idah suka baca.Insya ALLAH idah akan cuba berikan sinopsisnya sedikit. Bukanlah sinopsis sangat cuma lebih kepada kata-kata indah yang terdapat dalam novel ni. 

Monolog penulis dalam menjayakan watak novelnya. Saja nak buat sesi bedah buku, semoga suatu hari Hanani dah besar bolah baca apa minat umminya. 

Buat Hanani-hanani ummi, ummi sangat suka membaca novel fiksyen sains, action (terutama novel tulisan Ramli Awang Murshid(RAM) motivasi, islamik. Bab cintan cintun pun suka juga tapi lebih berbentuk islamik. Macam buku yang Idah nak kongsikan ini. Alhamdulillah idah suka penceritaannya. 

 

.
Isteriku Maafkan aku kerana kelekaanku membuatkan engkau terpaksa menjalani hidupmu yang pahit sendirian. Aku leka dengan kehendak nafsuku sehingga aku tidak menyedari kewujudan cintamu. Maafkan suamimu ini.. Aku dapat rasakan engkau berkecil hati denganku. Kerana itulah engkau mahu lari daripadaku. Engkau merasakan duniamu yang sunyi terlalu indah. Engkau merasakan dunia lukamu terlalu mahal. Kerana itu engkau sehingga kini seperti mahu lari daripada cintaku. Alhamdulillah..kini engkau tidak mampu lari lagi kecuali ALLAH memutuskan nafas kita sebagai penamatnya. Aku tidak akan membiarkan waktu membawa dirimu daripadaku walau sesaat. Kerana telah terlalu banyak cinta yang engkau berikan kepadaku.. dan kini adalah masa aku pula memberikannya kepadamu. Dan janganlah rasa bersalah... kerana aku memberikan apa yang ku ada ini bukan kerana simpati, tetapi kerana hatiku ikhlas ingin memberikannya kepadamu. Isteriku... Tunggulah...engkau akan faham juga nanti..Engkau akan faham juga nanti apa yang ada di dalam hatiku. Jangan engkau cuba lari dari kenyataan ini kerana CINTA KITA BUKAN ILUSI.

 

Di atas adalah sinopsis yang terdapat di belakang novel. Sungguh indah kan. Coretan seorang insan yang telah bergelar suami..dicatatkan khas buat isterinya yang selama ini menyimpan cinta kepadanya..Sejak dari zaman belajar..cinta terpendam...akhirnya bersatu jua...Aturan ALLAH sungguh hebat..Maka nya letakkanlah yang utama CINTA KEPADA ALLAH..insya ALLAH kita akan peroleh cinta daripada manusia....dengan izinNYA.. Bawah ini pulak, monolog watak novel " Aisyah" yang sedang berperang dengan peperangan batinnya...Nak tahu lebih lanjut kena belilah novel ini ye..ihik..suspen aje..:- 

 

Page 233:- Tetapi kini aku benar2 diuji olehMU. Apakah aku benar2 mampu melaluinya tanpa cinta manusia terhadapku, tanpa cinta orang yang aku cintaimu. HambaMu ini sedar ya ALLAH. Engkau benar2 menguji hatiku! Tidak akan kutahu betapa lemahnya cintaku kepadaMU sekiranya aku tidka diuji begini. Tidak akan kutahu betapa aku lebih cintakan dunia daripada cinta kepadaMU sekiranya Engkau tidak membawanya pergi dari hidup dan mataku. Tidak akan kusedar hakikat diri ini yang sebenarnya..Ya ALLAH...

 

Sahabat nak tau keseluruhan ceritanya, boleh dapatkan Novel ni di kedai2 buku ye. Idah sangat sarankan novel ni pada gadis remaja untuk membacanya.

 Semoga bermanfaat.

 

No comments:

Post a Comment