Thursday 3 August 2023

Tip Sihat dan Cara Mudah Mencegah Serangan Gout

Gout, sejenis penyakit yang boleh dikatakan sering menyerang mereka yang sudah berusia. Dan gout juga penyakit yang telah lama wujud dalam bidang perubatan dan hingga kini penyakit ini menjadi satu mimpi ngeri kepada pengidapnya.

Kenapa mimpi ngeri? Ini kerana sakitnya gout ini apabila ia menyerang, sakitnya yang teramat sakit dan hanya mereka yang mengalaminya sahaja yang tahu tahap kesakitannya.


Boleh baca artikel tentang sakit gout sepenuhnya di sini >>Penyakit Gout- Bagaimana Gout Berlaku, Punca, Tanda-Tanda Dan Rawatan Untuk Gout 

Baca lagi 👇
Enam Cara Mudah Mencegah Serangan Gout

1. Cili
Cili mengandungi Vitamin A dan vitamin C yang bersifat tinggi antioksidan dan ini bagus untuk mengurangkan keradangan pada sendi pesakit gout.


2. Halia
Komponen Gingerol dan Zingiberene di dalam halia dapat membantu mengurangkan keradangan pada sendi orang gout. Terdapat satu kajian menunjukkan halia topikal boleh mengurangkan rasa sakit yang berkaitan dengan asid urik peskait gout.


3. Kunyit
Agen anti-radang yang boleh membantu mengurangkan bengkak dan kesakitan pesakit gout.
Satu kajian di dalam Journal of Rheumatology and Autoimmune diseases, ekstrak kunyit atau Flexyfytol digunakan sebagai suplemen untuk merawat sakit gout.

Cucurmin di dalam kunyit adalah sejenis antoksidan yang sangat baik yang boleh melawan dan menghalang radikal bebas dan kerosakan oksidatif (penyebab pertumbuhan kristal bagi gout.
Merendahkan paras asid urik.


4. Lemon
Dalam satu kajian pada tahun 2017, jus lemon dan ekstrak lemon boleh membantu merendahkan paras asid urik di dalam darah peskait gout. Jus lemon juga boleh menyeimbangkan paras asid urik di dalam darah, maka badan akan lebih bersfat alkali termasuklah air kencing.


5. Pegaga
Daun pegaga tinggi dengan Pytochemical yang boleh membantu proses menyahtoksin badan. Ia boleh membantu menurunkan asid yang berlebihan di dalam badan orang yang ada gout.


6. Nenas
Tinggi dengan Vitamin C dan Bromelain.
Satu kajian pada tahun 2005 oleh Arthritis and Rheumatism mendapati pengambilan vitamin C yang tinggi boleh membantu merendahkan paras asid urik di dalam darah dan boleh merawat dan mencegah dan serangan gout. Bromelain salah satu enzim yang akan membantu mengurangkan keradangan dan kesakitan gout.


👉 Bila ada gout menyerang boleh cuba ambil makanan ni atas.


7 Tip Sihat Atasi GOUT

1. Obes – obes berkait rapat dengan banyak penyakit, cara untuk elakkan obes adalah dengan kuruskan badan dengan cara lakukan Intermittent Fasting. Intermittent Fasting adalah satu cara untuk kawal pengambilan kalori iaitu dengan mengehadkan pengambilan makanan dalam julat 6 - 8 jam tetapi boleh minum air atau minuman tanpa kalori seperti teh kosong dan kopi kosong.

2. Mengurangkan pengambilan fruktosa iaitu dengan elakkan mengambil gula dan air manis. Disarankan untuk perbanyakkan minum air putih, kalau nak minum air kelapa pun boleh, tapi pilih air kelapa tanpa gula atau boleh ambik Performance Drink daripada Shaklee.

3. Kurangkan paras insulin dalam badan dengan mengelakkan makanan yang tinggi Glisemik Indeks (GI). Pulut perlu dielakkan kerana pulut mempunyai GI yang tinggi (98) sama seperti makan gula. Untuk mendapatkan kawalan insulin yang baik, anda perlu menjalani gaya hidup sihat seperti kurangkan stres, tidur mencukupi dan senaman. Senaman yang baik adalah dapatkan 150 minit seminggu.

4. Lakukan keto diet yang mana boleh turunkan asid urik dalam badan.

5. Tingkatkan pengambilan magnesium dengan mengambil suplemen magnesium dan juga potassium pada kadar optimum. Tetapi pesakit buah pinggang perlu berhati-hati dengan potassium.

6. Kopi – 1 hingga 4 cawan sehari boleh menghalang gout.

7. Anti radang (nutrisi yang mempunyai anti radang) seperti polifenol daripada buah-buahan berfungsi boleh mencegah serangan gout, vitamin C dan kunyit. Jus nanas boleh membawa kepada gout namun pulur nanas dibolehkan untuk mengurangkan gout.

Selain cara di atas, anda juga boleh mengambil suplemen tambahan untuk mencegah serangan gout ini. Suplemen apa yang boleh diambil dan sesuai untuk gout? Boleh lihat di sini, Set Gout Shaklee.

Sebarang pertanyaan sahabat boleh terus hubungi Idah ye. Semua detail ada di bawah dan sahabat boleh pilih sahaja.

---------------------

CikIdah @ Idafizart
Whatsapp : www.wasap.my/60139097825/blogBisnesShaklee
Daftar Ahli Shaklee hanya RM35 sahaja
Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.

No comments:

Post a Comment