Thursday 9 March 2023

Pengalaman Berpuasa Di Bulan Ramadan Dengan Set Puasa Shaklee

 

Bismillah,
Salam ukhuwah sahabat AFIZART blog semua,
Semoga sahabat dalam rahmat Allah swt selalu insya Allah. Bagaimana persiapan sahabat untuk menyambut bulan Ramadan yang bakal tiba tak lama sahaja lagi?

Insya Allah semoga Allah swt sampaikan kita semua kepada Ramadan 1444h yang hanya berbaki lebih kurang 14 hari sahaja lagi. Debaran kian terasa alhamdulillah. Semoga Ramadan kali ini lebih baik insya Allah. Sahabat, entry kali ni Idah nak berkongsi dengan sahabat pengalaman Idah sendiri berpuasa dengan Set Puasa Shaklee. 


Tak Kenal Maka Tak Cinta

Throwback saat Idah mengenali Shaklee adalah pada awal tahu 2014. Semuanya bermula kerana Idah mencari solution bagaimana nak tambah kalsium kerana sepanjang Idah hamil anak ke 4 tu, banyak masalah kesihatan yang Idah alami antaranya ;
1. Alahan teruk dari awal kehamilan sehingga 9 bulan. Berat badan berkurang jika awal-awal trimester. Disebabkan ada sejarah bersaln secara pembedahan masa kelahiran anak ketiga, jadinya Idah menjadi pengunjung setia Klinik Kesihatan setiap 2minggu. Bila alahan teruk ni, Idah pernah rasa letih terlampau, kurang selera makan dan perlu masuk air 2-3 botol.
2. Kaki kramp atau dipanggil juga simpul biawak. Ini kat tempat Idah, tempat sahabat mungkin ada nama versi lain kan? Sakitnya tu rasa macam kena gigit dengan benda tu. Ada semacam haiwan gigi tajam menggigit kawasan betis. Kaki kramp yang Idah alami ni biasanya akan terjadi antara pukul 2-3 pagi. Memang seksa sangat. Terpaksalah mengurut sebab masa ni suami pun tak tahu apa nak buat.
3. Sakit gigi geraham. Bila teringat balik subhanallah trauma rasanya. Sakitnya tu bukan kepalang. Sebelum cabut memang dah sakit terlampau, selepas cabut pun sakit terlampau juga. Hamil 4 orang anak, Idah kehilangan 3 gigi geraham bongsu. Hahahaha rongak dah.
4. Letih terlampau, kurang bertenaga, lesu, kulit kusam. Inilah yang terjadi. Di sebabkan luka czer tu belum pun cukup 2 tahun masa hamilkan anak ke 4 tu, jadinya Idah tak boleh banyak bergerak. Sangat terhad. Satu lagi luka czer tu semakin sakit bila usia kandungan 6 bulan ke atas. 
5. Sakit saraf tapak tangan sehingga ke bahu. Kesakitan yang Idah alami seperti rasa nak cabut, ganti dengan tangan lain dan lenguhnya tu Allah sahaja yang tahu. Tak mampu nak describe sahabat. Bila jumpa doktor, Idah disarankan ambil lebih lagi kalsium. Masa ni apa sahaja produk kalsium yang bagus uantuk ibu hamil, Idah beli. Susu kambing jadi pilihan namun disebabkan alahan yang teruk, Idah tak mampu nak minum susu. 
Inilah antara sebabnya sahabat. Imbas balik semua ini, Idah panjatkan kesyukuran kepada Allah swt kerna menjodohkan Idah dengan Shaklee. Walaupun tidak semua Idah nyatakan namun inilah permulaannya. Produk pertama Idah jatuh cinta dengan Shaklee, OsteMatrix dan sekarang sudah ditukar namanya kepada OsteNutrix . Apabila Idah amalkan kalsium Shaklee ni, dengan izin Allah swt, 3 daripada masalah di atas Idah dapat Shaklee effect yang best. Masya Allah happy sangat menjalani trimester yang berbaki. 

Alhamdulillah.

Pengalaman Berpantang dan Menyusu Dengan Set Puasa Shaklee

Idah bersalinkan anak yang ke 4 tu pada 26 Rejab, jadi berpantang dalam bulan Syabaan dan masuk juga 2 minggu Ramadan. Ketika ini Idah teruskan sahaja makan vitamin-vitamin, protein yang Idah memang ambil ketika mengandung. Set Hamil Shaklee ni juga boleh jadi Set Berpantang Shaklee, Set Menyusu Shaklee cumanya perlu tambahan beberapa vitamin sahaja untuk jadikannya lengkap.

Vitamin dan suplemen apa yang Idah ambil ketika berpuasa walaupun dalam berpantang dan menyusu? Alhamdulillah, ini semua yang Idah consume sahabat, fullset lengkap. Idah buat jadual makan vitamin untuk lebih mudah supaya Idah displin dan konsisten makan setiap hari. Antara vitamin yang Idah ambil ;
πŸ“Œ Protein shake ESP (Energizing Soy Protein)
πŸ“Œ Meal Shake
πŸ“Œ B Complex
πŸ“Œ Vitalea Iron
πŸ“Œ SR Vita C Plus
πŸ“Œ Zinc Complex
πŸ“Œ OsteMatrix
πŸ“ŒOmega Guard
Set Puasa Shaklee Untuk Puasa yang Lebih Kenyang, Bertenaga dan Kekal Hidrasi, jom siapkan diri kita!

Namun Idah nak highlightkan kepada 3 item Set Puasa Shaklee yang paling best ambil untuk Ibu-ibu yang dalam pantang dan menyusu  di mana Idah sendiri memang amalkan dan sudah merasai keberkesanannya sahabat. Memang highly recommended! Ketika berpantang selain vitamin yang Idah senaraikan di atas Idah ada add on dengan satu lagi iaitu minum elektrolit, Performance Drink Orange. Jom kita tengok satu persatu produk dalam Set Berpuasa Shaklee ni.

1.ESP –Energizing Soy Protein + Meal Shake

Masa berpantang kan banyak makanan yang kita tak boleh makan. Ini cara berpantang yang arwah mak idah guna pakai. Memang agak strict. Jadinya bila consume ESP dan Meal Shake ni masya Allah best sangat sahabat ;
  • Perut rasa kenyang lama. Idah tak perlu nak makan nasi lauk orang pantang tu banyak-banyak untuk bantu produce susu. Just minum ESP time breakfast pun dah okay. Anak meragam pun kita still boleh ambik sebab ESP mudah di bancuh. At leas dapat elakkan perut angina dan badan menggigil kelaparan. Hahaha.
  • Bertenaga. Masya Allah efek tenaga pun best. Boleh bangun, bergerak dan aktif menguruskan rumahtangga dan anak-anak. Proses penyusuan lancer, badan tak letih, perut tak rasa lapar sangat, light2 jer.
  • Tiada masalah sembelit. Part ni memang mengerikan andai berlaku kan sahabat? Dah la berpuasa, confirm2 kita kurang minum air kan? Namun bila Idah mix ESP dan Meal Shake masya Allah mmg super sedap, super best. Bila membuang lawas jer. Luka Idah berjahit tau sahabat, jadinya memang agak seram andai perut rasa memulas. Namun dengan gabungan dua sahabat baik ESP dan Meal Shake ni Alhamdulillah tiada lagi rasa takut. Leganyaaaa. 
 


2. Performance Drink

Selain makanan perlu pantang, minuman pun sama. Arwah mak Idah hanya benarkan minum air suam, teh 0 panas ataupun air rebusan herba. Pahit namun ku telan juga. Sebab nak jaga badan supaya cepat sihat, elakkan terkena angina, elak kembung perut, elakkan daripada terkena meroyan, rengat dan lain-lain. Idah Tanya upline dan beliau suggest ambil Performance Drink. Hanya ada perisa oren sahaja ketika itu. Sekarang dah bertambah satu lagi, perisa Lemon-Lime. Kesan yang idah sendir rasai ;
  • Tak rasa haus : Alhamdulillah. Idah amik time sahur sebab kalua minum air masaak sahaja tak tahan nak berulang ke tandas. Minum PD best. Rasanya yang sedap, masam2 buah limau dan tak membuatkan kita nak ke tandas. Tekak tak rasa haus sangat walaupun baby menyusu badan.
  • Bertenaga dan aktif ; Alhamdulillah memang efek ni sangat best sahabat. Badan rasa ringan, bertenaga walaupun baby kuat menyusu dan susu tak kering. Badan tak kering, tak lemau, tak lesu. Still bertahan sehingga berbuka. Memang best. Highly recommended sgt pada ibu-ibu menyusu ambil PD time berpuasa.
  • Tiada lagi terkena kaki kramp atau simpul biawak ; Satu lagi yang Idah perasan, bila konsisten minum PD ni jarang sangat dah jadi masalah kaki kramp malah kesan lain boleh tengok pada kulit. Dalam pantang kulit berseri-seri je. Best ke happy? Jadi sahabat amalkanlah minum PD tau. 

Inilah 3 item yang ada dalam Set Puasa Shaklee, Idah amik sepanjang Idah berpantang dan menyusukan baby sepanjang bulan puasa. Selepas habis pantang, Idah still continue Set Berpuasa Shaklee. Dan Idah try  add on dengan Cinch shake. Masa ni misi untuk mengurangkan berat badan, target ideal weight.

Itulah wanita kan? 
  • Nak kurus
  • Nak cantik 
  • Nak sihat
  • Nak kulit flawless
  • Nak langsing
Eh macam-macam kehendak orang perempuan ni. Jadinya mahu ke mahu, kita tetap perlu add on suplemen dalam diet harian kita. Kata seorang pakar nutrisi, kita andai nak kurus, nak badan fit perlu lebihkan protein dalam diet harian, kurangkan karbo ringkas pilih karbo lengkap. Sekarang jom Idah nak kongsikan satu lagi protein shake yang sahabat boleh add on dalam bulan puasa nanti. 

πŸ‘‰ Kenapa perlu add on Cinch shake dalam menu harian di bulan Puasa? 
Pasti sahabat tertanya-tanya kan kenapalah perlu ambil dalam Set Puasa Shaklee ni. Rahsianya adalah Cinch shake boleh membantu proses melangsingkan badan dengan lebih efisyen. Masya Allah best ke best? 😍

Maklumat Nutrisi Cinch Shake

Cinch Shake Mix memberikan khasiat tinggi protein dan kalsium. Bila tinggi protein, ia akan bantu kita cepat kenyang dan kenyang juga lebih lama. Dalam satu hidangan, ia memberikan: 
  • 6g fiber dalam setiap hidangan untuk memberikan rasa kenyang dan kenyang lebih lama.
  • Leucine untuk memelihara kepejalan otot dan untuk memberikan berat badan yang sihat.
Dan untuk bulan Ramadan ni, Cinch paling sesuai diambil sewaktu kita bersahur. Biar kita bersahur dengan makanan tinggi protein dan badan akan bakar lemak kita instead of membakar karbohidrat yang kita makan pada waktu sahur itu sepanjang waktu kita berpuasa waktu siang. Barulah lemak-lemak kita dibakar dan kita pun semakin kurus. Makan Sihat, Puasa Cergas!


πŸ‘‰ Bagaimana Cinch Shake bantu proses kuruskan badan?
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa leusina bermanfaat dalam:
      • Menggalakkan pengeluaran otot.
      • Menyokong pertumbuhan otot tanpa lemak.
      • Menyokong pemulihan otot.
      • Mengurangkan keletihan otot selepas bersenam.

Rujuk: A Review of Leucine for Weight Loss

 

Jadi sahabat, hati dah terbuka nak mencuba Set BerpuasaShaklee pada Ramadan kali ni? Apa yang Idah kongsikan di atas adalah pengalaman Idah sendiri. So far so good sangat Idah ambil set Puasa Shaklee ni di sepanjang tempoh penyusuan sehinggalah sekarang. Sudah 9 tahun lamanya dan masih terus setia. Insya Allah Ramadan 1444h ini juga Idah dah siap grab promosi Salam Ramadan Puasa 123. 

Anak-anak yang nak masuk asrama tak lama lagi pun insya Allah Idah bekalkan diorang Cinch shake. Bersahur lebih mudah disediakan, jimat masa dan sesuai untuk yang tak suka makan berat ketika sahur. 

============================================

 
Promosi bulan Mac 2023 Set Puasa Shaklee 123 ada penjimatan sehingga 36% dan 
Cinch Shake Mix jimat sehingga 34%. 




πŸ‘‰Sahabat nak order Set Puasa Shaklee? 

Sahabat berminat nak dapatkan vitamin Shaklee seperti di atas ni just klik link insya Allah Idah sedia membantu πŸ‘‰ https://linktr.ee/idafizart


---------------------

CikIdah @ Idafizart
Daftar Ahli Shaklee hanya RM35 sahaja
Hubungi kami untuk mengetahui tentang peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan secara online.
Follow & Like FB : Pengedar Vitamin Malaysia

2 comments:

  1. Sepanjang berpuasa insyaa Allah saya tak tinggal set berpuasa shaklee. lain taw rasa ikhtiar dengan tidak. Alhamdulillah, izin Nya, puas hati :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masya Allah barokallahu fik Hana.Setuju. Mmg sangat berbeza dan puas hati. Paling best perut rasa selesa, kenyang..cuma berbunyi kriuk kriuk pun dah petang. Alhamduillah. Tq Hana blog walking dan tinggalkan jejak.

      Delete