Posts

Showing posts from November, 2010

GROLIER - In Home Learning Expert

Image
Salam sayang buat semua,

Entry ni sepatutnya idah tulis bulan punya, namun tidak berkesempatan untuk idah menulis. Hari ini alhamdulillah cuba curi-curi masa yang ada untuk masukkan entry ini. Anda pernah dengar pasal GROLIER tak? Pada mulanya idah memang tak tahu apa itu GROLIER. Daripada seorang sahabat maya dia beritahu apa itu GROLIER dan apakah kebaikannya. Dia bercerita kerana keluarganya sendiri telah pun mencuba dan alhamdulillah berjaya adik beradiknya menguasai Bahasa Enggeris dengan baik sekali.

Makanya pada bulan lepas, kebetulan En.Kanda baru pulang dari Offshore setelah hampir seminggu di sana pulang. En.Kanda suggest nak bercuti dan jalan-jalan di Kuantan. Almaklumlah seminggu dilaut kan...rindu kat anak2 dan isteri(cewah ayat...hihih) Dalam byk2 tempat berjalan, kami sempat ke ECM(EAST COST MALL). Hah kat situ lah Idah jumpa Kedai Buku GROLIER ni..Ooooppsss terpikat lak pulak Idah..Dulu dah pernah dah pergi sekali, tapi tak bersedia lagi.

So mcm biasalah kan jurujual ters…

Aisyah dan barang-barang mainannya

Image
Assalamualaikum dam salam sejahtera buat semua kawan-kawan blogger sekalian,

Sudah lama rasanya idah tak bercerita tentang kisah Hanani-hanani Idah. So hari ni entrynya pasal Aisyah Hanani. Alhamdulillah usianya dah genap 2tahun 1 bulan. Dah sebulan juga Idah pisahkan susu badan dengannya. Aisyah ni sungguh mudah lepaskan susu badan, tiada menggunakan cara-cara yang ekstrem pun(hihi..biasanya ibu2 sarankan bubuh minyak angin lah,bawang putih lah dan mcm-mcm lagi) namun idah hanya gunakan psikologi sahaja.

Pujuk dan terus pujuk nya serta layan karenahnya.Itu sahaja. Mudah kan...Oklah sebenarnya hari ini nak kongsi cerita pasal baran mainan dia. Actually barang-barang maiannya semuanya dikongsi bersama dengan kakaknya. Antaranya:-

Barangan LEGO yang sentiasa di bawa kemana-mana sahaja.

Hadiah daripada moklongnya...Import from Japan.

Koleksi buku-buku grolier dan cd yang ummi beli untuk Hanani2...


Salam Sayang
Ummu Hanani
Teratak 23
22 Dhul Hijjah 1431H

Petua Oh petua

Assalamualaikum dan Selamat malam semua,

Hari ini Idah nak kongsi sedikit beberapa petua yang selalu diamalkan orang-orang lama, pada idah ianya bagus untuk dikongsi bersama. Mana yang rasa ok boleh kita ikut, kalau rasa tak ok jangan buat...Jom baca seterusnya:-

Kurangkan Kolestrol
1 :: Masak lauk + bawang belah 4.. bawang merendahkan kadar kolestrol
2 :: Kurangkan makanan berminyak.....
Naikkan berat badan
1 :: makan ayam setiap 2 hari
2 :: makan coklat setiap hari
3 :: makan aiskrim selang sehari...
4 :: minum susu coklat selalu...
Rumahtangga bahagia
1 :: Sering melakukan kegiatan bersama-sama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua-duaan, beriadah dan mandi bersama.
2 :: Galakkan isteri tidur di atas lengan suami. Isteri yang penyayang akan berada di belakang bahu sebelah kanan suami ketika berjalan.
3 :: Jaga agar mulut dan badan tidak berbau agar suami sentiasa mahu berseronok dengan isteri
4 :: Isteri yang hangat dan romantis sentiasa mengharapkan suaminya ber…

Sayangkan anak tangan-tangankan...

Salam kasih sayang buat semua...

Apa khabar suri rumahtangga sekalian?Anda sibuk dengan urusan rumahtangga dan anak-anak? Pernah tak anda hilang kawalan diri dan memarahi anak-anak anda?Terutama anak-anak yang sedang dalam proses perkembangan pembesarannya yang memerlukan sepenuh perhatian anda. Idah kekadang tak dapat nak kawal perasaan itu. Namun amarah seorang ibu yang sayangkan anak-anak tidak berterusan...Memandang wajah kecil tersebut mencairkan hati yang marah..Senyum, tawa dan tangisan sudah sebati dengan jiwa keibuan ini. Menghukum pun bertujuan untuk mendidik mereka menjadi insan yang baik.

Madrasah bagi anak-anak adalah bermula dari rumahnya sendiri dan ibubapa adalah guru terbaik untuk anak-anak ditarbiyah.Maka nya ibubapa perlu siapkan diri mereka dengan ilmu rumahtangga yang secukupnya. Inginkan yang terbaik, kita perlu jadi yang terbaik.Tak ternilai harganya...Oleh itu kita sebagai ibu bapa perlu siapkan diri dgn ilmu rumahtangga dan agama. Apabila kita ada fikir agama, i…

Urus rumahtangga ala superwomen

Image
Selamat petang semua,

Masih dalam mood cuti?Idah hari ini sudah start keje semula.Seperti biasa bila dah start keje mesti jadual waktu juga padat.Padat?Iye betul kekdng buat Idah rasa tak menang tangan untuk menyiapkan semuanya.Berikutan cuti selama 5hari, namun still tak dapat siapkan urusan rumahtangga.Dah macam sesi luahan pulak.Takpelah inikan blog yang lebih kepada diari maya idah.

Hari Rabu sampai Jumaat Idah balik pahang untuk sambutan Hari Raya Aidil Adha bersama keluarga di Pahang.Selama 3hari tu juga seperti biasa baju-baju akan terkumpul.Huwaaaaa bertimbun-timbunlah lepas ni nak membasuh,melipat dan menggosok.Hari Sabtu ingatkan boleh berehat dan menyiapkan kej-keje tertangguh namun ada hal yang perlu dibereskan.Dengan keadaan kesihatan yang agak tidak berapa molek, mood merundum berikutan penyakit "mrs.S" dan lenguh2 badan.

Hari Ahad adalah hari untuk segalanya.Dari pagi sampailah tengahari mengemas dapur,petang online sekejap berikutan ada customer yang sms dan cal…

My New Abaya for Eid Mubarak

Image
Assalamualaikum...

Idah tak dapat nak menulis panjang-panjang.Cuma ingin berkongsi bersama koleksi Abaya Raya idah yang digayakan dipagi hari Raya Aidil Adha bersamaan 17 Nov 2010, 10Zulhijjah 1431H.Abaya ni adalah abaya dalam koleksi idah yang paling mahal RM200. Boleh dikatakan idah beli untuk hadiah diri sendiri sempena hari lahir idah 8/11/2010 yang lalu.

Abaya Jeddah materialnya sgt2 best daripada kain fursan Alifleyla.Shaylanya juga panjang dan besar.Dah mcm minah arab pulak rasanya.Abaya ini idah beli daripada kawan idah yang merupakan peniaga abaya seperti idah juga.Terima kasih buat kakchik. Oh ye gambar idah tu ada sedikit edit.

Oklah jom layan..ini idah buat khas untuk testimoni Abaya Jeddah koleksi Idah.




Salam Sayang
Ummu Hanani
Teratak 23, 10 Zulhijjah 1431H

Menu di Aidil Adha

Image
Juadah yang sempat idah siapkan sebelum pulang ke kampung hanya dua jenis rendang.Oleh kerana kat rumah ni penghuninya kurang dengan daging, maka nya idah telah buat dua2 rendang ayam. Rendang Ayam Cili Api dan Rendang Kerutuk.

1.Rendang Ayam Cili Api

Bahan-bahan diperlukan
1. satu ekor ayam yang telah dipotong mengikut citarasa anda.(idah potong kecil2 supaya mudah masuk dalam mulut.)
2.Bawang Merah di mayang
3.Bawang Putih dimayang
4.Halia dikisar sampai halus
6.Lengkuas dikisar sampai halus
7.Serai yang dipotong halus2
8. Cili Padi dalam 20biji ikut selera ye...
9. Kunyit hidup dikisar
10.Garam
11.Perasa
12.Asam Jawa
14.Daun Kunyit
15.Minyak Masak
16.Santan pekat

Cara-cara masak:-
1.Panaskan minyak masak, masukan bahan2 seperti bawang putih,bawang merah,kunyit,halia,serai,cili padi(yang telah dikisar atau ditumbuk lumat).Masak sehingga naik bau.Gaulkan sehingga sebati.

2.Masukkan Ayam,gaulkan sehingga sebati.Tutup dan biarkan daging ayam empuk sebentar...maybe dalam 15-20minit.

3.Bila sudah agk empuk …

Eid Mubarak kepada semua Umat Islam

Eid Mubarak! Alhamdulillah kini Eidul Adha menjelma lagi, dan bagi sesetengah negara sudah pun merayakan Eidul Adha hari ini, tapi bagi kita Malaysia, akan meraikannya pada keesokan hari. Dengan ini,Idah ingin mengucapkan Selamat Menyambut Eidul Adha dan semoga Allah memberkati kita semua.

Moga2 amalan kita diterima Allah ..taqaballahu minna waminkum~ingatlah bahawa riya' ,ujub,takbur, dan yang seangkatan dengan nya adalah merupakan pemusnah pahala amalan kita,lakukanlah segala2nya dengan ikhlas dan semoga memperolehi keberkatan darinya.Marilah kita selusuri kisah pengorbanan nabi Ibrahim dan memahami erti pengorbanan yang sebenarnya.

Itu saja. Selamat Hari Raya Aidil Adha.

08112010- Alhamdulillah....

Image
Assalamualaikum...

Syukur Alhamdulillah tidak terhingga nikmat yang Idah nikmatinya sehingga hari ini.Usia Idah yang kini melewati 27tahun (sudah lepas 25tahun...rasa tua dah ni).Jika disemak buku-nuku nota kiri dan kanan, apakah agaknya timbangannya?Bila difikirkan rasa takut menyelubungi diri ini.

Kubermohon agar timbangannya berat hendaknya.Syukur alhamdulillah tika saat ini Idah sudah pun memiliki sebuah keluarga yang bahagia, melahirkan 2 orang Hanani buat qurratu'ain serta kini memiliki perniagaan sendiri yang 100% secara maya.Insya ALLAH impian untuk memiliki butik muslimah suatu hari nanti akan tercapai hendaknya.Ameenn.

Ucapan ribuan terima kasih buat en.kekanda tersayang atas ingatan,ucapan, hadiah, kek, betapa banyak jasa, pengorbanan, sokongan moral, sokongan kewangan yang tidak berbelah bahagi. Tidak mampu dibalas, hanya mendoakan agar Sayang sentiasa menjadi isteri diredhai suami dan bidadari buatnya. Abang...terima kasih atas semuanya ye. Love you so much and forever. …

Alhamdulillah...kehadirannya disambut gembira

Image
Syukur alhamdulillah dan ucapan tahniah idah ucapkan pada adik lelaki idah yang telah bergelar seorang ayah pada 01/11/2010.Kelahirannya di nanti selama hampir setahun lebih. Diberi nama "Nur Jannatul Husna binti Kamarul Izwan". Fuh panjangnya nama..Tahniah ateh..



comey kan...sebiji macam wajah hanani2 idah waktu dilahirkan...inilah puteri sulung adik idah Nur Jannatul Husna...nak tgk tak wajah-wajah hanani idah dilahirkan?jom layan gambar di bawah:-




Afifah Hanani Binti Afizullah (hanani yang sulung)



Aisyah Hanani Binti Afizullah(Hanani yang kedua)

Hah?mcmane mcm kembar tak mereka bertiga ni?

Indahnya jika....

Image
Assalamualaikum dan salam sejahtera;

Hari ini Idah baru dapat mengadap blog setelah 2hari tidak kemaskini entry baru.Apa kaba kalian semua.Insya ALLAH semoga semuanya berada dalam keadaan baik-baik sahaja.Kini sudha 3hari En.kanda outstation.Alhamdulillah kabanya baik-baik sahaja.Sedikit kelegaan bersarang dihati dan minda ini.Di saat idah mencoretkan kanvas pena di blog ini,Hanani-hanani idah sudah pun beradu.Keletihan mungkin.Kerinduan Hanani pada Abahnya turut terasa apabila mereka menangis memanggil abahnya.Sayu pulak hati ini.Sabarnya wahai hanani-hanani ummi.Perginya Abah dalam mencari rezeki,insya ALLAH semoga ALLAH memelihara dan memudahkan segala urusannya, ameeeeeen.

Dalam pada berfikir dan merenung,sudah lama rasanya diri ini tidak mendekatkan dengan bahan-bahan bacaan yang berbentuk ilmiah.Sudah terlalu cetek pengetahuan Idah rasanya.Rasa diri ini seperti insan yang terlalu rugi.Rugi kerana lalai dalam kehidupan ini yang terlalu mengejar duniawi sehingga lupa akan akhirat.Na…