Sunday 26 February 2023

Mintalah Pertolongan dengan Solat dan Sabar

"Alah, dia boleh lah berjaya, dah dia pandai niaga."
"Tak heran la dia boleh buat s4les banyak, kawan dia kan ramai. "

Tidak sahabat. Tak seindah apa yang kita nampak. Seseorang nak sampai ke tahap yang kita nampak sekarang bukanlah mudah. Dia bermula pun dengan apa yang ada. Cabaran dan halangan dia je yang hadap. Kita tak pernah pun ambil tahu perkara tu. Jadi berbaloi lah kerja keras yang dia buat dengan apa yang dia dapat hari ini. Nak senang, bukanlah senang. Nak 1000 daya, tak nak 1000 alasan.

Begitulah juga nak Syurga bukanlah mudah hidup ini untuk dijalani. Perlu lalui ujian dan dugaan yang Allah dah aturkan untuk kita. Mintalah pertolongan dengan solat dan sabar.  Kehidupan dunia tidak akan pernah sunyi daripada ujian dan dugaan. Ia adalah warna–warni kehidupan yang pasti dilalui oleh setiap insan. Allah telah berfirman dalam Surah Al-Baqarah ayat 155 yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami akan mengujimu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikan berita gembira kepada mereka yang sabar."

Walau sebesar dan seberat mana sekalipun ujian permasalahan hidup kita, usah kita terburu-buru. Kita belajar menjadi hamba Allah yang bertenang. Orang tenang insya Allah berjaya. Jadi formula pertama ialah sabar dan solat.

Apa yang Idah tulis ni adalah untuk mengingatkan diri sendiri. Bila ujian datang, kesabaran tu nipis juga namun tetap perlu terima. Dah makin berusia ni, Idah hanya inginkan ketenangan. Bila Allah dah anugerahkan saat ketenangan itu, masya Allah Alhamdulillah. 

Idah nak kongsikan juga doa-doa yang boleh kita amalkan semoga Allah permudahkan urusan kita, insya Allah. Semoga bermanfaat.




Idafizart 
Sihat itu Jihad. Hidup untuk memberi. Perlu ada mindset beri manfaat kepada orang lain.
Sahabat nak order SHAKLEE, boleh klik ni ye : SAYA NAK SHAKLEE


No comments:

Post a Comment