Tuesday 5 November 2019

Cabaran Berbisnes Online, Hadapilah Dengan Tenang


Assalamualaikum sahabat blog AFIZART. Selamat pagi dan senyum selalu. Semoga sentiasa dalam rahmat Allah swt. 

Subhanaallah Alhamdulillah Allahuakhbar, 

Laa Haula Wala Quwwata Illa Billah.

Pagi ni skrol balik conversation dalam group #Bidadarie. Terjumpa kata2 #MuhasabahDiri daripada founder Bidadarie. MasyaaAllah Alhamdulillah Allah kurniakan sahabat yang selalu mengingatkan tentang Allah dalam apa jua perkara terutama hal berkaitan bisnes.

Sahabat,
Tak perlu takut jatuh percentage, (kes customer shopee bagi rate bintang),
Sebab Kita berniaga kerana Allah. Kita tak jual kad. Kad itu diberi sebab nak Kita sama-sama beramal dengan Sunnah.

Bila kita nak orang lain amalkan apa yang disunnahkan Rasulullah, jangan takut, Allah jaga. Allah beri ujian sikit sebab nak bagi lagi banyak ujian. Jadinya tenang. Jika rasa tak tenang buat solat sunat
Iye betul. Kuncinya adalah tenang. Insyaa'Allah semuanya akan berjalan baik.

Sahabat,
Tenang....
Jika niat kita dah betul, dah berikan yang terbaik. Rate tu jangan jadikan kudis bagi kita.
Kita kena ingat, Allah pegang hati-hati mereka yang membeli. Even orang bgi kita rate 1 🌟 je, memang Allah nak pelanggan membeli dengan kita, tetap dapat dengan kita. Itu namanya rezeki.

Janji bisnes perbetulkan niat kerana Allah. Allah tidak akan menzalimi kita. Apa ujian yang berlaku Allah nak kita kuat.

Kadang Allah jentik sikit sahaja hati kita pasal rate 🌟, Allah nak uji goyah tak IMAN kita. Percaya pada rate atau percaya pada Allah. Di mana kebergantungan kita sebenarnya.

"Habislah, rate jatuh...." Kata-kata macam ini sebenarnya kebergantungan kita mula goyah pada Allah. Mula percaya rezeki bergantung pada rate. Fikiran mula negetif.

Maka fikir itulah menjadi doa maka terjadilah apa yang kita fikirkan. Walau mulut kata tidak, cuba muhasabah diri kita. Timbang dengan iman.

"Rate jatuh, takper rezeki Allah tentukan. Kena perbaiki lagi ni". So kita kena perbaiki hubungan kita dengan Allah, dengan suami, ibu ayah, anak-anak, adik-beradik. Niat kena perbaiki lagi.
Maka ujian yang mendekatkan hati dan diri pada Allah itu hikmah. Manakala ujian yang membuatkan hati dan diri kita jauh dari Allah itu musibah.

Penting ya, jika kita doakan pelanggan atau orang lain doakan sungguh-sungguh. Jika dah kata (DOA) ucap semula dalam hati Ya Allah, aku sungguh-sungguh mendoakannya.
Kita tak mahu, kita doa tapi sebenarnya kosong. Rugi. Penat tulis, orang tak dapat apa, kita pun tak dapat apa.

Benda ini penting sebab kebanyakkan doa jika dalam hati ada rasa "tak best", tak jadi apa sebenarnya. Sebab antara doa tak makbul sebab tak benar-benar mendoakan orang lain.
Jom sahabat, kita saling doa mendoakan semoga Allah angkat doa2 kita.

Terima kasih.
Masya ALLAH terima kasih Ya ALLAH,
Kau kurniakan kepadaku sahabat yang baik-baik. 
Allahumma Ya Rahman Ya Rahim,
Berkatilah ukhawah ini Ya ALLAH. 

 

 

No comments:

Post a Comment