Google+ Followers

Followers

Tuesday, 31 August 2010

Salam Kemerdekaan



SELAMAT HARI MERDEKA
KE 53TAHUN
31 OGOS 2010

Alhamdulillah sudah 53tahun negara kita Malaysia sudah mencapai kemerdekaa...
Semoga negara kita terus maju,aman dan makmur..Insya ALLAH...
ameeeennnn...

Tanggal 31 bulan 8 57
MERDEKA...MERDEKA...MERDEKA..




Salam Ramadan
Teratak 23
21 Ramadan 1431H

Satu perubahan...Siap Update!

Alhamdulillah akhirnya rumah siap dicat baru sempena nak sambut Aidilfitri.Biru mata hitamku.Sejuk mata memandang semoga pembaca blog juga begitu.Errmmm....jam dah menunjukkan pukul 2.35pagi.Namun Idah masih berblog lagi.Apa nak jadi daaaa...patutnya dibulan Ramadan ni kena banyakkan buat amalan yang baik-baik.Oklah esok idah akan sambung lagi ye.Insya ALLAH sebelum tidur nak solat sunat dahulu.

Sebelum idah beransur..Jom sama2 kita hayati puisi yang idah titipkan buat semua pembaca blog idah:-

WASIAT UNTUK DIAMALKAN

Wahai kekasihku…
Segeralah tunaikan solat diawal waktu
Dikala mendengar azan
Usahakanlah semampu yang terdaya
Ini membuktikan kesungguhanmu kekasihku
Di situ ada sumber kejayaan
Di situ ada sumber pertolongan
Di situ ada sumber taufiq
Perhatikanlah banyak perintah Al-Quran
Dimulakan dengan menyebut solat di awalnya
Perhatikanlah Tuhan
Mensyariatkan solat
Juga di medan perang walaupun….
Di saat genting, disaat cemas

Wahai Kekasihku…
Bacalah Al-Quran dan cuba memahami mesejnya
Selalulah berzikir dan carilah ilmu walupun sedikit
Kurangkanlah dengan masa yang tidak bertujuan
Sesungguhnya Al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu
Sumber hidayah kepadamu dan diriku
Bacalah Al-Quran, kelak ia akan memberi syafaat
Sentiasalah menghafaz dan…
Cubalah menghayati mesej arahannya
Selalulah berzikir dan sentiasa berzikir!!!!!
Di sini ada kedamaian
Di sini da kesejahteraan
Di sini ketenteraman
Jadilah hamba yang sejahtera…

Monday, 30 August 2010

Nasi Arab Oh Nasi Arab...Misi mencari.

Assalamualaikum semua...Salam kasih sayang,
Lama sungguh idah tak update blog kesayangan ni.erm hari ni nak cerita sikit pasal persiapan raya.Alhamdulillah persiapan pakaian semuanya sudah siap tinggal lagi nak belikan kasut untuk kedua2 puteri idah ni dan nak beli juga sepasang untuk diri sendiri.Al maklumlah kasut yang ada pun dah uzur.Tapakya dah terkopak sikit.Idah ni kalau nak cari kasut memang cerewet dan tak tak suka nak shopping kasut.so kalau dah ada tu mmg akan pakai sampailah dah uzur sangat barulah beli yang baru.Kasut kat bawah ni mmg dah uzur.Bahagian atas kat reben tu ada permata warna putih kedua-duanya dah tercabut,talinya terkeluar dah..Tapak kat depan dan belakang pun dah terkopak...sian dah uzur kasutku.


kasut yang dah uzur...hitam itu bergaya..ihik:)

Persiapan Raya
Persiapan rumah pulak tak de sbbnya tahun ni turn beraya kat rumah mak di Pahang.So segala persiapan di sana adik akan siapkan.Org jauh balik utk siapkan juadah sahaja.Huh bila memikirkan nak balik tu..adoilah malas rasanya.SLebih2 lagi di bulan ramadan ni.Maybe bertolak lepas sahur.Sejuk sikit cuacanya.Kuih raya?hihihi..tradisi sekarang main tunjuk sahaja.Yang penting poket tebal.idah just beli kek lapis sahaja untuk bawa balik kat pahang.maybe nak tamabh koleksi keropok keping insya ALLAH.

Tema baju raya?erm...tahun ni idah dan asben pilih warna coklat kekuningan.Semuanya ala kadar sahaja.Peruntukan duit raya pun insya ALLAH ada cuma berdasarkan kepada kemampuan sahaja.Tidak berlebihan.Tak sabar pulak nak balik pahang jumpa mak.Rindu sesgt.Hati ini sudah berada di sana ni.

Cerita Hujung minggu Jumaat dan Sabtu pulak
Jumaat yang lalu (27/08/10), idah sekeluarga pulang ke kampung En.Kanda kat Gelugor Kedai dan tidur di rumah mak mertua di Tapu,Kuala Berang.Tujuan balik minggu ini sebab nak ziarah kubur arwah mak mertua,ziarah tok (ibu ayah) yang sudah uzur serta misi mencari dan jalan-jalan cari makan iaitu "Nasi Arab".Selepas semua urusan selesai,en.Kanda pun memulakan misi mencari kedai yang dikatakan ada jual nasi arab di daerah Bukit Payung.Serata tempat cari namun tidak ketemu.Oleh kerana tekad nak makan dan merasa nasi arab juga,en.kanda bertanya pada orang.Namun tak jumpa juga.Dah lewat petang waktu nak berbuka pun dah hamir.So amik keputusan berbuka dengan nasi lemak yang popular di sekitar Chendering.Mmg kedai jual nasi lemak tu ramai orang.Namanya "Nasi Lemak KL".Banyak juga pilihan juadah lauk pauknya.Harga pun berpatutan.Namun rasanya tu pulak bergantung pada individu.Sesiapa nak try bolehlah gi Bazaar ramadan Chendering ye yang dekat dgn Noor ARfa Batek tu.Misi hari Jumaat gagal.

Sabtu pulak diteruskan misi.ALhamdulillah kedai yang dikatakan jual nasi arab tu dijumpai.Namun kecewa dan hampa kerana kedai tersebut tak buat nasi arab.Tak tahulah tak buat dah atau dalam bulan ramadan mereka tak buat.Adus mmg rasa kecewa.So nampaknya lepas ni kena turun Kemaman atau Kuantan lah.Jadinya hari sabtu tu berbuka kat kedai tapi makan nasi putih,ikan kerapu masak masam manis,tomyam campur dan air.Takpelah tak de rezeki idah dan suami.Jom layan gambar nasi arab.


Kredit to http://shw.zack3004.fotopages.com/18409926/Nasi-Arab.html

Wednesday, 25 August 2010

JIka isteri menangis dihadapanmu...



Jika seorang isteri menangis dihadapanmu...
"Hargailah ia sebelum terlewat..."
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi...
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu...
Jika kau membiarkannya pergi,
dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu, selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
kecuali di depan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
hanya jika dia sangat menyayangimu, dia akan menurunkan rasa EGOnya.
Wahai para suami, jika seorang isteri pernah menangis keranamu,
tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian...
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu
sepanjang hidupmu disaat kau terperuk terlalu dalam...

Wahai para suami, jika seorang isteri menangis keranamu,
tolong jangan mensia-siakannya...
Mungkin, kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya...
Saat dia menangis di depanmu, saat dia menangis keranamu...
Lihatlah jauh ke dalam matanya...
Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu?
Apakah keistimewaan perempuan ini?
Dibalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..
SENYUMANnya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya...
PELUKAN dan CIUMANnya bisa memberi KEHANGATAN bagi anak-anaknya..
Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU.. Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pada orang-orang yang dikasihinya...
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHANnya...
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya bisa membawa PERDAMAIAN...
Tapi dia sering dilupakan oleh SUAMI kerana satu hal...
Bahawa "Betapa BERHARGAnya dia"...
Sebarkan ini ke SEMUA PARA ISTERI yang solehah dan PARA SUAMI yang kamu
kenal agar mereka tidak lupa bahawa
ISTERI mereka begitu berHARGA... Dan sangat berHARGA...

Monday, 23 August 2010

Salam sayang..Salam Ramadan



BAZAAR RAMADAN DAN MENU BERBUKA

Sejak khamis lepas hinggalah sabtu, Idah sekeluarga berbuka diluar.Ye lah kekdng bila hari-hari masak sendiri jadi jemu dan sampai tak tahu nak makan apa dah.Kebetulan hari khamis(19/08/2010) tu hari istimewa buat idah dan en.kanda.Hari Ulangtahun Perkahwinan kami yang ke 4tahun.Masih berusia setahun jagung lagi.Banyak lagi ranjau dan onak duri kehidupan yang bakal dilalui.Namun Idah mendoakan yang terbaik untuk keluarga idah.Berbalik semula kepada hal berbuka.En Kanda telefon ajak berbuka diluar.Wah betapa gembiranya idah masa dapat perkhabaran tersebut.Kebetulan waktu tu mmg betul2 buntu nak masak apa.Alhamdulillah.Walaupun En.Kanda tak cakap apa2 pun pasal yang istimewa tapi idah faham.ihik...:) (iye ke ni?kalau en.kanda baca entry tak tahu apa jawapan nya).





Hari Jumaat pulak patutnya hadir Program Daurah tadribiyyah kat Kerteh,namun dah terlewat terus sahaja kedestinasi asal menuju Ke MesraMall untuk berbuka di Secret Receipe.Kali ni Idah belanja en.Kanda dan puteri-puteri idah.Ya Allah mahalnya...namun pada idah oklah..biasalah kan makan kat tempat mcm tu...Sabtu pulak keluar jenjalan cari baju raya utk anak buah yang berada dijepun.Sambil jalan-jalan terus ke bazaar ramadan.Inilah kali pertama idah pergi ke bazaar ramadan PAKA tahun ni.Juadah yang jadi pilihan :- Yong tau fu,murtabak,kuih2 dan ikan talapia bakar.best juga sekali sekala ke bazaar ramadan.



BISNES DAN KERJAYAKU SOHO

Alhamdulillah sepanjang bulan ramadan ni rezeki sentiasa ada.Syukur pada Mu Ya Allah.Permintaan terhadap jualan Abaya juga meningkat.Stok lama pun sudah terjual walaupun masih berbaki 2helai lagi jenama AMEERA.Jualan Maajun Anggun Bistari juga sentiasa ada.Seperti setiap tahun apabila tiba musim ramadan ni selalu ada promosi harga murah.begitu juga dengan kedai idah.ada buat jualan murah untuk abaya dan jubah.Alhamdulillah.Dah 4tahun buat bisnes secara online 100%,kini mahu melebarkan sayap ke dunia offline pulak.Insya ALLAH semoga impian nak buka Butik fesyen muslimah akan tercapai hendaknya.Amin...

Thursday, 19 August 2010

Selamat Ulangtahun PerkahwinanKu

Alhamdulillah hari ni genaplah 4tahun usia perkahwinanku...Semoga ikatan ini berkekalan hendaknya dunia akhirat....Buat Kekandaku Afizullah Abdullah terima kasih atas segalanya.Happy Anniversary Afizullah & Zubaidah.



Sempena ulangtahun perkahwinan idah ni, idah ada buat jualan murah untuk abaya.Jika berminat anda dijemput melawat page Fesyen Muslimah di FB saya..klik link di bawah ye..

FESYEN MUSLIMAH FANS

Antara abaya yang sale :-







Wednesday, 11 August 2010

SIR : Sekolah Islam Ramadhan

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...
Dikesempatan ini Idah ingin mengucapkan Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada seluruh umat Islam di seluruh dunia. Di sini idah nak kongsikan artikel yang idah amik daripada blog Adik Insyirah Soleha...Semoga menjadi renungan buat kita semua... Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan...



Bismillahirrahmanirrahim.

Dengan ini, pendaftaran bagi Sekolah Islam Ramadhan (SIR) telah dibuka kepada semua muslim, tak kira umur, jantina, warna kulit dan taraf status !

Pengajian :

Semester 1 – mendapat rahmat

Semester 2 – menuju maghfirah

Semester 3 – mencapai pemeliharaan dari api neraka

Syarat-syarat kelayakan :

1. Persediaan mental – menahan diri dan nafsu dari kejahatan

2. Persediaan ruhi – meletakkan sepenuh jiwa untuk sukses

3. Persediaan fizikal - jasad yang mantap untuk melaksanakan tugas

4. Sesi muhasabah - terhadap puasa pada Ramadhan lepas

5. Masterplan - merancang yang lebih baik pada tahun ini

6. Menjalani persediaan di Kolej Rejab dan Syaaban

Kurikulum dan ko-kurikulum :

Puasa 30 hari + Qiyammullail + Tilawah Al-Quran + Sedekah + Terawih & Nawafil + Iktikaf + Umrah + Zikir + Amar Ma’ruf Nahi Munkar

Saham-saham yang disertakan (secara kasar) :

Purata sehari Nawafil Fardhiah* Jihad + Dakwah**
Selain Ramadhan 1 70 700
Ramadhan 70 4 900 49 000
Lailatul Qadr 50 400 35 280 000 352 800 000


*Dalil dari Hadith Rasul SAW. (maaf tak ingat matan)

**Dalil dari Al-Quran 2:261

Sijil-sijil tamat sekolah :

- Sijil penyertaan : hanya menahan makan dan minum (Soum ‘awam)

- Sijil khas : menahan makan, minum dan perkara mungkar serta memakruhkan puasa (Soum elkhusus)

- Sijil tinggi khas : menahan segala perkara yang mencacatkan puasa dan juga menambah amal-amal soleh (Soum khusus elkhusus)

Kelebihan-kelebihan berbanding sekolah lain :*

Dibuka pintu syurga. Ditutup pintu neraka. Diikat syaitan-syaitan. Dianugerahkan lailatul Qadr. Dilimpahkan rahmat. Diampunkan dosa. Dimakbulkan doa. Dikurnia haruman kasturi dari mulut.

*Akan dianugerahkan semuanya tanpa terkecuali jika segala kurikulum dan ko-kurikulum dikerjakan dengan penuh dengan keimanan dan kesungguhan (eemanan wahtisaaban)

Testimonial dari doktor pakar sakit jiwa :

“Tempoh minimum untuk mengubah tabiat manusia adalah 30 hari = tempoh Sekolah Islam Ramadhan.”

Graduan yang telah berjaya :

Ahli-ahli Badar (313) : Para mujahid yang perlu berperang walau pada asalnya tiada niat untuk menentang musuh sebegitu. Namun, akur dengan perintah Allah dan Rasul.

Tentera-tentera Khandak : bersama-sama menggali parit sepanjang 2.3km, dengan kedalaman hingga 4.5m, dan lebar lebih kurang 4.1m [Al-Quran for Life Excellence, Dr Danial Zainal Abidin]

Toriq ibn Ziyad & tentera-tentera Andalus : panglima perang, Toriq bersama tentera-tenteranya menyeberang selat di antara Afrika dan Eropah dalam usaha untuk menawan Andalus. Diwajibkan para tenteranya untuk Qiyam. Dibakar segala kapal untuk membunuh rasa rindu dan hendak pulang ke kampung halaman serta menambah fokus bagi para tentera. Akhirnya kemenangan di tangan mereka.

Abd Rahman Al-Ghofiqi – seorang syahid, seorang panglima tentera dalam siri peperangan Andalus, perang ini berlaku dalam kawasan sejauh 30km dari bandar Paris.

Ali Abi Talib – dihantar ke Yaman bersama surat baginda SAW untuk penduduk di sana dan dalam satu hari sahaja telah berjaya untuk mengimamkan solat mereka.

Perhatian !!!

Sekolah Islam Ramadhan (SIR) = Seer = dalam Arab, membawa maksud rahsia. Ganjaran puasa itu hanya terletak disisi Allah semata-mata. Maka, ambillah hatiNya untuk sejahtera diri anda. Kelebihan-kelebihan yang disenaraikan dan saham-saham yang dihuraikan secara kasar hanya sebagai penolak bukan jaminan untuk akaun peribadi.


Dan sekolah ini tidak mendidik jiwa pelajarnya untuk berbelanja berlebih-lebihan seawal mungkin seperti tidak mengalu-alukan langsung tetamu mulia ini.
Jika kalian beramal kerana Ramadhan, Ramadhan akan meninggalkan kalian. Beramallah kerana Allah, Allah tidak akan pernah meninggalkan kalian.

Salam Ramadhan;
Ummu Hanani
Teratak 23

Monday, 9 August 2010

Alhamdulillah....Update 09/08/10

Entry hari ni tak de kena mengena dengan tajuk..sbbnya idah nak cerita mcm-mcm..ihihihik:) apa pun layan ajelah merapu idah ni ye...ni kes dah byk sgt nak cerita tapi tak sempat nak tulis hari-hari..so dikumpulkan menjadi satu...

Syukur alhamdulillah walaupun sudah agak lewat namun idah rasa bersyukur kerana masih ada kesempatan ALLAH SWT berikan pada idah untuk melangsaikan hutang2 puasa yang berbaki pd tahun lepas punya...Pengajaran di sini akan datang wajib puasa ganti lebih awal...Insya ALLAH azam tahun ni kalau boleh jika puasa ganti nak habiskan dalam bulan syawal juga...ameennn..

Oh ye...Jumaat dan Sabtu lepas Idah berkesempatan ke Nilai Negeri Sembilan dan ke Ipoh Perak...Perjalanan yang agak panjang dan memenatkan...Tujuan asal kami sekeluarga hanya nak hantarkan buah-buahan pada adik di USIM...dan kata ayah nak shopping kat Nilai...tapi sedikit kecewa kerana ayah rushing nak ke Ipoh(rumah adik)... sampai Nilai pun dah petang hampir nak maghrib...so waktu yang terhad sempat jugaklah membeli-belah sehelai dua baju untuk anak2...Hajat dihati nak juga jalan2 sekitar Nilai 3,Nilai Square dan kawasan2 lain.

Jom layan gambar-gambar sebelum dan selepas ye...:)



sempat lagi posing 3 beranak sebelum bertolak...yang ni kakaknya letak tgn kat mulut pulak...dah kena snap sekali lagi..


yang ni pulak adik pulak buat hal..takpelah....enjoy


perjalanan dari KL-Nilai


time ni sangkut kat kesesakan lalu lintas dari Cheras-Ampang-Sungai Besi...byk betul kereta kat KL ni..kalau hari2 alami perkara mcm ni maunya stres juga...


Hah...inilah Thsirt Labuh Muslimah buat Hanani Ummi...Harga=RM13.90


Hah...inilah Thsirt Labuh Muslimah buat Hanani Ummi...Harga dalam RM15.90 aje...





Thursday, 5 August 2010

Ruang Inspirasi untukku bernafas lega....








sumber :- kredit to google

Nota Kaki :- masih cuba mengekalkan momentum utk terus rajin menulis..namun kekdng rasa kekeringan idea seringkali membuatkan Idah membiarkan blog ini terus bersawang...mungkin juga tiada siapa pun baca..ihik:) syok sendiri...tak kisahlah kan...