Google+ Followers

Followers

Sunday, 26 September 2010

Taugeh oh taugeh....




Anda suka makan taugeh? Masa sebelum kawin Idah antaran penggemar taugeh juga tau.Terutama kalau masak dengan mee atau kueh teow. Sedap.Tapi selepas kawin mmg agak jarang sekali beli atau makan sayur taugeh ni.Sebabnya En.Kanda Idah tak suka taugeh.Pada mulanya mmg agak pelik jugaklah kan...sayur kangkung,taugeh, terung En.Kanda idah tak makan. So hari ni lepas baca dalam entry seorang kawan pasal taugeh ni ..alhamdulillah bersyukur kepada Ilahi ada hikmahnya juga asben idah cerewet bab2 sayur ni. Jom kita baca artikel kat bawa ni.

Info artikel :- Blog Kak Zawiah

Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.hmmm rangup... tapi nak beli taug...eh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jadik mangsa?sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm batangnya. tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2 dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis. tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacam...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching dgn taugeh2 bumiputera. Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..

No comments:

Post a Comment