Thursday 24 June 2010

Syahdunya hati ummi....

Pesanan Lukman al-Hakim kepada anaknya:

“Wahai anakku, ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH."

Daripada riwayat A-Bukhari dan Muslim, Rasulullullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya anak-anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Ibu bapalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

Solat adalah tiang agama. Sabda Rasulullah SA W.

“Solat adalah tiang agama. Barangsiapa yang mendirikannya bermakna dia telah mendirikan agamanya. Barangsiapa yang meninggalkannya, sesungguhnya dia telah meruntuhkan agamanya”

Alhamdulillah sekarang Hanani2 Ummi sudah mula belajar solat dan mengaji..Syukur padaMu Ya Allah...Aku mendambakan anak2 yang solehah...Sekarang akak dan adik kalau dengar org azan dan ummi nak solat...mereka berdua akan turut serta..Alhamdulillah..sejuk perut ibu...semoga puteri2 Ummi akan menjadi serikandi yang terbilang hendaknya..

Ummi mengharapkan puteri-puteri menjadi insan yang taat pd suruhan Allah dan rasul..patuh pada Ummi dan Abah...menghormati org tua..mengasihi insan2 yang lemah...membenci kekufuran,peperangan...samada peperangan terhadap diri,hati,minda,nafsu...

Hanani Ummi...Kaulah permata hati ummi dan Abah...kaulah penyeri hidup...kebahagiaan yang semua org impikan...cahaya mata, qurratu'aini...Insya Allah...

Ya Allah..
Kau berikanlah kekuatan padaku dan suamiku...
untuk mendidik, membimbing dan membesarkan...
zuriat kami sebagaimana yang telah kau amanahkan...

Jika kami gagal...kau tunjukkanlah jalan pada anak-anak kami...
Jangan kau biarkan mereka lalai dengan tuntutan duniawi...
Sesungguhnya Ya Allah aku takut...
Takut tidak dapat melaksanankan amanah ini dengan sebaiknya...
Hanya padaMu...
Kami berserah....
Perjuangan masih belum selesai....
Serikandi Cintaku...Hanani Ummi...

p/s : teremosi lak dah malam2 ni...jom layan gambar2 puteri2 Idah...dah hampir jam 1pagi...nak beransur dulu...solat isyak+solat sunat+insya Allah tidur...sehingga kembali lagi..









No comments:

Post a Comment