Google+ Followers

Followers

Thursday, 31 December 2009

~Detik akhir 2009....~



Foto: kredit to google (sekadar gambar hiasan)


Minggu-minggu akhir 2009 ni, ada banyak tempahan customer yang perlu idah dipos...so mcm biasa kerja bungkus-membungkus pun berjalan..sbbnya selalu en.kanda yang akan buat kerja2 penghantaran ni..so idah perlu siapkan semuanya...mmg penat sebab kena tunggu puteri2 idah beradu dahulu...so waktunya dalam jam 11.00 pm ke atas...namun alhamdulillah walupun kurang tidur,kurang rehat namun berbaloi-baloi..nama pun kerja sendiri..sendiri bos sendiri kuli...inilah kerjayaku...

Syukur alhamdulillah sudah 3thn idah memegang title " WAHM" atau kata lain " Graduate Housewife"...namun ianya memerlukan komitmen yang tinggi untuk idah menjadi WAHM..dengan rumahtangga dan kerjaya sendiri...kekdng byk juga kerja2 terbengkalai...yang bestnya tiada due date..tak perlu dgn bebelan org jika kerja tak siap...waktu dapat diuruskan insya Allah dgn fleksibel...masa rehat yang tidak ditetapkan...ada masa cuti..so idah amat2 suka dengan situasi sekarang walaupun kekdng rasa bosan dan boring....dan kekdng timbul hasrat nak kerja makan gaji..huhuhu...

Tahun 2009 semakin hampir penamatnya...Tahun baru masihi akan menjelma...seperti biasa dah jd tradisi kita nak smbt tahun baru dgn pelbagai gaya...tanam azam baru..agenda baru..matlamat baru..pendek kata nak baru belaka...

Azam idah sudah idah catatkan sewaktu tahun baru hijrah yang lalu (18/12/09)...utk tahun masihi ni sekadar ucapan shjlah..hihi...semoga akan perolehi yang lebih baik dr sebelumnya...

Bg peniaga seperti idah ni...hujung2 tahun banyak benda nak kena settle...

  1. close akaun...ni nak kena kira untung rugi..jualan tahunan..kunci kira2..dan tutup..

  2. update stok yang masih berbaki

  3. business planning perlu dirangka

  4. target dan strategi marketing

  5. check akaun domain/hosting dan mcm2 lagi...
Untuk penutup tirai 2009..saya tinggalkan anda semua dengan kata-kata hikmah ini:


Wednesday, 30 December 2009

10 Sebab Doa Di Tolak

Dari Syaqiq Al Balkhi berkata :
"Suatu hari Ibrahim Bin Adham (Abu Ishaq) berjalan di pasar basrah lalu ia
dikelilingi oleh orang ramai dan mereka bertanya kepadanya : "Ya Abu Ishaq,
Allah berfirman;bermaksud "Mintalah olehmu sekelian kepada Ku nescaya Aku
kabulkan. Dan kami telah satu tahun berdoa dan doa kami belum dikabulkan
!".
Ibrahim bin Adham menjawab : "Bagaimana Allah hendak mengkabulkan doa kamu
sedangkan hati kamu tertutup oleh 10 perkara".

1. Kamu telah mengetahui Allah tetapi belum tunaikan haq-haqNya.
2. Kamu telah membaca Al-Quran tetapi tidak melaksanakan tuntutannya.
3. Kamu telah mengetahui syaitan sebagai musuh tetapi masih mentaatinya dan menyetujui seruannya.
4. Kamu menyatakan kamu umat Muhammad s.a.w tetapi tidak mengerjakan sunahnya.
5. Kamu mengatakan dirimu akan masuk syurga tetapi tidak mengerjakan apa-apa amalan yang akan membawamu ke syurga.
6. Kamu mengatakan dirimu selamat dari neraka tetapi ternyata kamu memasukkan dirimu kepadanya.
7. Kamu mengatakan mati adalah benar tetapi tidak bersiap-siap menghadapi mati.
8. Kamu sibuk meneliti aib atau cacat teman-temanmu tetapi tidak pernah melihat aibmu sendiri.
9. Kamu telah makan dan merasakan nikmat Tuhanmu tetapi tidak mahu bersyukur kepadaNya.
10. Kamu telah menguburkan mayat-mayat rakanmu tetapi tidak mengambil pengajaran dari mereka.

Friday, 18 December 2009

~Salam Maal Hijrah~









Pesan Imam Al-Ghazali:
" Yang dekat itu MATI,Jauh itu MASA,Besar itu NAFSU,Berat Itu AMANAH,Ringan dan Indah itu SOLAT."

sedikit kata-kata:

"Dalam kita melangkah,terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk dan menangis. Peritnya terasa tetapi ketahuilah dan renungkanlah kembali ke dalam diri...Mungkin DIA(ALLAH) hadirkan airmata tika itu untuk kita menjahit kembali sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah2 yang tersasar dari keikhlasan. Semoga kita sabar dan ditetapkan iman....waallahu'alam..."

yang baik datangnya dari ALLAH...yang buruk datangnya dari kealpaan diri saya sendiri..jika terdapat salah dan silap harap maaf dan diperbetulkan...Salam Maal Hijrah 1431H....semoga penghijrahan kita pada tahun baru ini akan membawa 1001 rahmat dan kebaikan buat diri kita...amin...waallahu'alam...


Wednesday, 16 December 2009

~Syukur Alhamdulillah...~

"Dimulakan dgn Bismillah...
Disudahi dgn alhamdulillah...
Begitulah sehari dalam hidup kita...mudah-mudahan diberkati Allah..."

Sukanya hati idah hari ni...nak tau nape??? Hah..igt tak entry sebelum pasal satu contest buku inspirasi??? Syukur alhamdulillah...Idah terpilih sebagai salah seorg 12 pemenang...walaupun bukan dapat tempat pertama dan kedua serta tidak berjaya memiliki buku-buku idaman tersebut...namun tetap bersyukur sbb terpilih sbg top 10 Pemenang Penghargaan....iaitu (Artikel akan dimasukkan dalam salah satu projek penulisan, blog pilihan dalam diari naufal)

10 Pemenang Kategori Penghargaan

10 Pemenang Penghargaan (Artikel akan dimasukkan dalam salah satu projek penulisan, blog pilihan dalam diari naufal)

1.Sitisifir- http://sitisifir10.blogspot.com/
2.Wan Anie- http://tintacomellote.blogspot.com/
3.Nor Azura Abdullah - http://comeybelako.blogspot.com/
4.Faziatun Nisa - http://fazya.blogspot.com/
5.Normi Hj. Mat Yusof http://kedaihuffaz.blogspot.com/
6.Siti Mariam binti Mohamad Morshidi- http://gerairizqi.blogspot.com/
7.Ummu Hanani- http://ummihanani.blogspot.com/
8.Kak Chik - http://keluargakusayang.blogspot.com/
9.Mommy Lyna-http://mysuperkids.net/
10.Salwa-IbuKauthar.Com
(Mohon emailkan saya jawapan peraduan- pn.masayu@gmail.com)


Apa yang idah lakukan ialah menghantar email:

1. Nama mengikut Kad Pengenalan (cth. Masayu Ahmad)
>> Nanti idah pos kat entry cik MAsayu ye...

2.Gambar pilihan, sama ada gambar profile anda atau gambar bersama
Ok ini gambar pilihan idah:



Saturday, 14 November 2009

Assalaumualaikum semua..
Dalam kesibukan sebagai suri rumahtangga dan buat bisnes SOHO ni, membataskan masa untuk berblog...Oleh kerana semalam, kesibukan tu kurang sedikit sempat juga idah blogwalking kat blog KakChik. Boleh kata hari-harilah idah masuk blog kakchik ni....baca entry baru....tup-tup nampak kakchik join satu contest berkaitan dgn buku...wah terujer juga..sbb dulu idah ni boleh kata "Ulat Buku" cuma sejak kawin ni hobi dan minat tu slow sikit...bila masuk blog Diari Naufal terus baca entry nye...tgk hadiah...wow...mmg menarik!!!...

So sebagai memenuhi syarat2 contest Buku Inspirasi Contest, idah perlu jawab beberapa soalan:

1.Apakah status anda kini?

Erm...ada 6 pilihan jawapan...so pilihan jawapan idah ada dua yang rasanya tetap untuk status terkini:
b.Wanita bekerja dari rumah (WAHM)
d.Bisnes atau bekerja sendiri (SOHO)


Laman web perniagaan saya :

Produk Kesihatan&Kecantikan: http://kedainiaga.com
Produk Busana Muslim : http://kedainiaga.com/abaya


2.Apakah impian anda pada masa hadapan?
Impian idah pada masa hadapan insya Allah ingin memiliki sebuah butik muslimah seperti HAJABA yang serba lengkap untuk semua golongan samada yang sederhana hinggalah yang berada. Di samping itu idah juga berimpian untuk membuka sebuah SPA Kecantikan dan Kesihatan yang memfokuskan kepada muslimah. Harapan idah semoga idah akan berjaya menguruskan dan melebarkan sayap perniagaan ini secara maya dan nyata. Di samping ingin menjadikan perniagaan ni sebagai satu warisan buat anak-anak idah..Insya Allah.
Idah ingin menjadi seorg anak, adik, isteri, ibu dan usahawan yang berjaya serta menjadi contoh terbaik anak-anak idah. Semoga dipermudahkan.

ok buku pilihan idah :





Alhamdulillah sudah terjawab soalan2nya..Harapan..semoga terpilih sebagai pemenang...Boleh jadikan buku hadiah ni untuk menambahkan ilmu dalam dunia perniagaan. So kepada sesiapa yang nak join contest ni..sila..sila...



http://naufalsayang.blogspot.com/2009/11/jom-sertai-buku-inspirasi-contest.html

Tuesday, 20 October 2009

Selamat Hai Lahir Kandaku...




Hari ini merupakan hari kelahiran suamiku yang tercinta...Alhamdulillah genaplah 29tahun umur abang sekarang...Ucapan daripada sayang untuk Abang:

"Kaulah segalanya untukku...
Kaulah curahan hati ini..
Tak mungkin kumelupakanmu...
Tiada lagi yang kuharap hanya kau seorang..."


  • Selamat Hari Lahir

  • Semoga Abang panjang umur,murah rezeki dan mendapat keberkatan dalam rumahtangga kita

  • I LOVE YOU so much...

  • Ucapan khas dari sayang dan puteri-puteri Abah..


Erm..sambutan sekadar biasa-biasa sahaja...tak pernah buat majlis besar-besaran...Sayang lebih suka akan privacy...Terima Kasih Abang...


Ini Gambar kek hadiah daripada sayang untuk Abang:



ini gambar gelap sikit...masa ni kat dapur..hihi..



Hah...yang ini paling istimewa tau..sbbnya "Kek Batik" ni Sayang buat khas untuk
Abang....



gambar kredit to google.


Apa yang sayang harapkan dan doakan semoga ikatan perhubungan kita semakin erat hendaknya...Perkahwinan merupakan sebuah ikatan yang paling suci...semoga Allah memberkatinya...amin...

Sunday, 18 October 2009

100 Langkah Menuju Kesempurnaan Iman

  1. Bersyukur apabila mendapat nikmat;
  2. Bersabar apabila mendapat kesulitan;
  3. Tawakal apabila membuat perancangan;
  4. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
  5. Jangan membiarkan hati tenggelam dalam kesedihan;
  6. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
  7. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
  8. Jangan cemburu dengan kekayaan orang;
  9. Jangan hasad dan iri hati di atas kejayaan orang;
  10. Jangan sombong kalau memperolehi kejayaan;
  11. Jangan tamak kepada harta;
  12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
  13. Jangan hancur kerana kezaliman;
  14. Jangan goyah kerana fitnah;
  15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
  16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
  17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
  18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
  19. Jangan sakiti anak yatim;
  20. Jauhkan diri daripada dosa-dosa yang besar;
  21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
  22. Perbanyakkan berkunjung ke rumah Allah (masjid);
  23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu';
  24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
  25. Biasakan solat malam;
  26. Perbanyakkan zikir dan do'a kepada Allah;
  27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
  28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
  29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
  30. Jangan marah berlebih-lebihan;
  31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
  32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah;
  33. Berlatihlah mengawal fikiran;
  34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila tidak dapat dipenuhi kerana sesuatu sebab ;
  35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan;
  36. Jangan percaya ramalan manusia;
  37. Jangan terlalu takut miskin;
  38. Hormatilah setiap orang;
  39. Jangan terlalu takut kepada manusia;
  40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
  41. Berlakulah adil dalam segala urusan;
  42. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
  43. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala;
  44. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
  45. Perbanyakkan silaturrahim;
  46. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
  47. Bicaralah secukupnya;
  48. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya;
  49. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
  50. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
  51. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin;
  52. Sediakan waktu untuk bersama dengan keluarga;
  53. Makanlah secukupnya, tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
  54. Hormatilah guru dan ulama;
  55. Sering berselawat ke atas nabi;
  56. Cintai keluarga Nabi saw;
  57. Jangan terlalu banyak berhutang;
  58. Jangan terlalu mudah berjanji;
  59. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah sementara;
  60. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengucapkan ungkapan yang tidak berguna;
  61. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
  62. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
  63. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
  64. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
  65. Jangan berdendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
  66. Jangan membenci seseorang kerana fahaman dan pendiriannya;
  67. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
  68. Berlatih untuk berterus-terang dalam menentukan sesuatu pilihan
  69. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.
  70. Jangan melukai hati orang lain;
  71. Jangan membiasakan berkata dusta;
  72. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
  73. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
  74. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
  75. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita;
  76. Jangan membuka aib orang lain;
  77. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita;
  78. Ambilah pengajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
  79. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
  80. Jangan bersedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya;
  81. Jadilah manusia yang selalu berbakti kepada agama, bangsa dan negara;
  82. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
  83. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
  84. Berkatalah yang baik-baik atau jangan berkata apa-apa;
  85. Hargai pemberian orang;
  86. Jangan habiskan waktu untuk hiburan dan kesenangan;
  87. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
  88. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan batas-batas agama dan keadaan diri kita;
  89. Jangan berbuat sesuatu yang boleh menyebabkan fizikal atau mental kita terganggu;
  90. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
  91. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
  92. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
  93. Jangan cepat percaya kepada berita buruk berkaitan dengan teman kita sebelum dipastikan kebenarannya;
  94. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
  95. Sambutlah huluran tangan setiap orang (muhrim) dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
  96. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
  97. Waspadalah akan setiap ujian, dugaan dan cabaran.
  98. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
  99. Yakinlah bahawa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan;
  100. Jangan berjaya di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang;

Tuesday, 8 September 2009

Petua Imam Syafie ...

PETUA IMAM SYAFIE

4 PERKARA UNTUK SIHAT
Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan
bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat
malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak
dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka

Wednesday, 19 August 2009

Selamat Ulangtahun Perkahwinan ke 3thn

Alhamdulillah kupanjatkan kepada Ilahi..Tarikh 19/08/09 kulalui juga dengan rasa penuh kesyukuran..Genaplah hari ini 3tahun perkahwinan kami (Idah+Afiz)...Syukur...Tanggal dan hari kami disatukan menjadi suami isteri...bila teringat semula kenangan 3thn lepas rasa bahagia sangat saat bergelar seorg isteri..dari status anak dara kepada mak dara..hihihi..anak kepada isteri...and status kini daku bergelar ummi kepada 2 org puteri...

Ucapan Buat Kanda....
Terima kasih atas segalanya...
Kaulah segalanya untukku...
Kaulah curahan hati ini...
Tak mungkin kumelupakanmu..
Tiada lagi yang kuharapkan hanya kau seorg...
Sayang Kanda..

Ini gambar kek Ulangtahun perkahwinanku....tempah kat kawan namanya Kak Naemah..sedap tau...yg ni cheese kek perasa oren...Jika anda berminat leh lah tempah kek ni...klik perkataan kek tu ye...



gambar kek yang dah siap kena potong...(kes lupa nak amik gambar)..simple aje sambutannya..
kami bertiga aje yang sambut..hihihi

potongan pertama untuk kanda yang tercinta...





potongan kedua untuk dinda lak...yum..yum... mmg favorite saya cheese kek ni..

Saturday, 20 June 2009

Aktiviti: Cuti-cuti Malaysia Legend Cherating

lama sungguh tak menulis lat blog..huhu..empunya blog demam+selesema+batuk..Ini alhamdulillah dah sihat sikit..Ok entry hari ni pasal bercuti..pernah kan sebelum ni ummi bgtau kata nak bercuti..hah inilah sedikit foto2 yang sempat di snap pic nye...maaf ye kualiti gambar dok bape molek..Ini kami gi bercuti kat Hotel Lagend Cherating...saja husband kata nak bercuti jenjalan bawa anak-anak sambil nak rehat2kan minda...



Ni reaksi 3 beranak kat kolam renang..Abahnya walaupun bercuti namun tetap sibuk..huhu..jawab panggilan dari Office...si kakak lak tak sabar2 nak mandi kolam..
Si adik yang maintain duk dalam stroller...




Hah inilah yang best nak kabo..Umminya join sekali mandi kolam sbb sian tgk Aisyah melonjak2 kegembiraan tgk kakak..last2 ummi pun turun sekali...



Hok atas td gambar ummi dah masuk dalam kolam..yang ni adalah gambar sebelumnya...tgk tu dua beradik pandang kolam..almaklumlah time ramai orang kat situ..




Si comel aisyah yang sudah mandi...suka tgk gambar ni..comel+cute...oklah itu shj..
apa-apa semoga kalian suka membacanya...

Monday, 15 June 2009

Selamat hari Bapa...(Jun Special)

Walaupun sudah terlewat 3 hari untuk ummi tulis di diari ini, namun tetap mengambil kesempatan sedikit waktu untuk meluahkannya...Ummi nak ucapkan "Selamat Hari Bapa kepada suamiku yang tercinta, ayah mertuaku, abangku,abang2 iparku dan adik iparku serta kepada semua bapa-bapa diluar sana..."

Abahku sudah 3tahun pergi...namun segala pengorbanannya masih belum mampu untukku balas...Abah..Tam doakan semoga roh abah tenang di sana.. Akan tam panjatkan doa selalu untuk bekalan abah di sana..kerana hanya doa anak yang soleh akan sampai..."Adakah aku soleh"???...huhuhu...


Buat Suamiku...
Sempena hari bapa ni, sayang mohon keampunan dalam segala hal...
Terima kasih yang tidak terhingga pada abang di atas kasih sayang yang abang curahkan..
Terima kasih kerana sentiasa sabar menghadapi "ketidakseimbangan" sikap sayang yang sentiasa br"angin" kus-kus....hihihi
Terima kAsih kerana sentiasa memahami diri sayang...
Terima kasih Abang...
I love You so much..
(waaaaaaaaaaaa...rasa mcm nak nangis lak....)

Dari Hanani buat Abah,
Kami sayang abah...sayang sesangat..
Terima kasih Abah kerana sentiasa sabar dengan pelbagai kerenah kami...
Mendidik kami, memenuhi setiap keperluan kami...
so puisi di bawah khas untuk Abah...






Friday, 29 May 2009

Akal & Ilmu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Orang tua tua kita dulu ada berkata: Ikut hati mati, ikut rasa
binasa dan ikut nafsu lesu, jadi kita kena ikut atau pakai apa? Kalau
ikut Pak Pandir dalam nyanyiannya dia suruh kita: " Ada akal pakai,
ada mata tengok , ada telinga dengar ." Jadi kita hendaklah
menggunakan akal kita.

Akal (dan ilmu yang berpandukan Al Quran dan sunnah )akan menjadi
sendi kemenangan dalam pertarungan jiwa sekiranya akal itu dapat
melihat,mengetahui sesuatu, dapat membezakan sesuatu dan dapat
menyedut sesuatu daripada ilmu yang kelak akan dapat digunakan untuk
mencapai tempat yang hampir dengan Allah, mengetahui kekuatan dan
kebesaran Allah.Inilah yang dimaksudkan dari firman Allah yang
bermaksud:

Sesungguhnya yang takut kepada Allah diantara hambaNya hanyalah
ulamak.(Surah Fatir Ayat 28)

Rasulullah s.a.w telah menunjukkan kebesaran akal dengan sabdanya yang
bermaksud:Allah tidak menjadikan mahkluk yang lebih mulia dari akal.

Juga sabda Rasulullah s.a.w kepada Ali bin Abi Talib yang bermaksud;
Jika manusia menghampirkan diri kepada Allah dengan ( melakukan)
berbagai amal kebaikan , hampirkanlah diri kamu dengan Allah dengan
ilmu.

Juga sabdanya yang bermaksud:
Seseorang itu tidak mendapat sesuatu yang lebih dari keistimewaan akal
(kerana) akal itu membimbing tuannya kepada hidayat dan mengelakkannya
daripada perkara yang buruk.?

Oleh kerana itu Islam menggalakkan ilmu dan mendalami agama ,supaya
akal itu akan mengambil sesuatu yang dapat menolongnya dalam
membezakan antara yang baik dan jahat, antara hak dan batil.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
Siapa yang dikehendaki Allah mendapat kebaikan , Allah akan
memberikannya kefahaman dalam agama.

Rasulullah s.a.w juga bersabda yang bermaksud:
Kelebihan orang yang berilmu daripada orang yang hanya beribadat
samalah dengan kelebihanku daripada orang yang paling rendah di
kalangan sahabatku.

Akal mukmin yang sedar akan dapat membezakan antara baik dan
buruk,halal dan haram, maaruf dan mungkar kerana mukmin yang sedar
itu melihat perkara ini dengan cahaya dari Allah yang dapat melihat
sesuatu disebalik tutupan yang halus.

Firman Allah yang bermaksud:
Barangsiapa yang tidak diberi cahaya (pertunjuk) oleh Allah tiadalah
ia mempunyai cahaya walau sedikit pun.? (Surah An Nur Ayat 40)

Cahaya akal tidak dapat dipadamkan oleh sesuatu kecuali maksiat,kekal
dalam maksiat , terang- terang melakukan maksiat , kerana Rasulullah
s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

Sesiapa yang melakukan dosa akal akan terpisah daripadanya dan tidak
akan kembali kepadanya buat selama lamanya.

Juga sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;
Kalaulah tidak kerana syaitan itu sering berputar di sekeliling hati
anak-anak Adam nescaya mereka akan dapat melihat kerajaan langit dan
bumi. Semoga kita sama- sama menimba ilmu .Insya Allah.Yang baik dan
yang benar datangnya dari Allah dan yang salah dan silap datangnya
dari kelemahan saya sendiri .

Ini adalah petikan dari buku yang bertajuk : Apa ertinya saya
menganut ISLAM (Fathi Yakan) yang diterjemah oleh Ustaz Alias Othman
terbitan Pustaka Salam.

Wassalam.

From: Mariam.

Thursday, 28 May 2009

12 Ciri Sahabat

12 ciri sahabat

  1. Jika engkau berbuat bakti kepadanya, ia akan melindungimu
  2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu itu
  3. Jika engkau perlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya ia akan membantumu
  4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan baik
  5. Jika ia mendapat sesuatu kabajikan (bantuan) daripadamu, ia akan menghargai atau menyebut kebaikanmu
  6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya
  7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, ia akan mengusahakannya
  8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu
  9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu(membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu)
  10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu
  11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu
  12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan

Saturday, 16 May 2009

Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada semua guru-guru di Malaysia terutama khas untuk Along dan Angah...Semoga kalian menjadi guru yang terbaik buat anak-anak didikmu...Puisi ini kutujukan khas untuk semua guru-guru Malaysia:

Guru oh Guru - Oleh Usman Awang -1979

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.
(Dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)



Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.



Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetlaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.



Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.



Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.



Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.







Thursday, 14 May 2009

Selamat hari Lahir Hanani ummi(AFIFAH HANANI)

Assalamualaikum semua..
Hari ni genaplah umur puteri sulungku 2 tahun..14 MEI 2007 hananiku dilahirkan…Yang bestnya hari ini…Hananiku yang sulung ni dapat kek hari lahir daripada Abahnya..

“Kek Coklat”…sukanya dia masa abahnya bawa balik tu…Jom tengok kek hari lahir hananiku ini..maaflah gambar kek sudah hilang beberapa potongan….hahahah…sebab tak sempat nak snap kakaknya (birthday girl) sudah meminta-minta nak.....



















Koleksi video Afifah Hanani sejak dari lahir hinggalah kini…Ummi doakan semoga Hanani Ummi akan menjadi seorang srikandi yang terbilang, muslimah dan wanita yang solehah…Doa ummi sentiasa mengiringi setiap langkahmu wahai permatahatiku…Ummi sayang hanani ummi….














Wednesday, 18 February 2009

19 Hadis Nabi mengenai wanita.

19 Hadis Nabi mengenai wanita.

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah.
Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, "Suaminya." Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah
panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15 Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16 Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17 Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18 Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19 Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

Arafah adalah bayangan Padang Masyhar

Tuesday, 17 February 2009

LIMA PERKARA

LIMA PERKARA YANG MESTI DISEGERAKAN
Dari Hatim Al-Asom :
"Terburu-buru itu termasuk sifat syaitan, kecuali pada lima tempat :
1) Memberi makan tetamu, bila ia datang berkunjung.
2) Menyiapkan perkuburan mayat bila telah mati.
3) Mengahwinkan anak perempuan, bila cukup umur.
4) Membayar hutang, bila telah sampai masanya.
5) Bertaubat dari dosa, bila ia telah melakukannyaa.

LIMA PESANAN DARI SYAIKH AL-BALKHI
"Ambil olehmu lima perkara kemudian amalkan :
1) Sembahlah Allah sebanyak keperluanmu kepadaNya.
2) Ambil apa-apa dari dunia menurut keperluan selama umurmu didalamnya.
3) Lakukan maksiat kepada Allah, menurut kemampuanmu memikul azabNya.
4) Persiapkan bekal didunia untuk selama kamu tinggal didalam kubur.
5) Beramallah untuk syurga, menurut lamanya masa yang kamu inginkan
untuk tinggal didalamnya."

HARTA BERTIMBUN BOLEH MENYEBABKAN LIMA PERKARA:
Dari Sufyan Sauri : "Tiada berkumpul harta disisi seseorang pada
zaman ini, melainkan timbul didalam dirinya lima perkara :
1) Panjang angan-angan.
2) Sentiasa tamak.
3) Sangat kedekut.
4) Berkurang waraknya.
5) Lupa kepada akhirat.


Friday, 16 January 2009

4 PERKARA SEBELUM TIDUR

4 PERKARA SEBELUM TIDUR( Tafsir Haqqi )

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :
"Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat
perkara, iaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meredhai kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah.... "

Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"

Rasul tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah :
Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"

Sekian untuk ingatan kita bersama. Kalau rajin..Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Muslim yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.