Google+ Followers

Followers

Tuesday, 21 September 2010

Aidilfitri 1431H - Kisah 1

Assalamualaikum dan salam kasih sayang buat semua...Dah 12 Syawal baru berkesempatan Idah nak update blog.Jom ikuti kisah Raya Idah tahun ni.Alhamdulillah tahun ni, giliran beraya di sebelah Idah kat Pahang.Suka sangat2 sbb dapat jumpa sedara mara dan melakukan aktiviti bersama-sama(mcm gotong royong gitu).

8/09/2010 = Ketengah Jaya -persiapan untuk balik raya-baju raya,kuih raya,barang2 yang perlu di bawa balik.
9 - 11/9/2010 = Felda Bukit Puchong,Triang

11 - 13/9/2010 = Batu Talam, Raub
14 - 15/9/2010 = Balik Terengganu dan berehat di rumah
16/9 - 17/9 = Seberang Marang-Kuala Ibai-Gelugor Kedai-Kubu-Jerangau-Kerteh-Ketengah Jaya(balik rumah 17/9)

09.09.2010 : Khamis (Hari melemang-istilah mak idah)

Seawal jam 4pagi Idah dah bangun,Siap-siap untuk sahur dan mengemas apa yang patut sebelum bertolak balik Pahang.Kemas bahagian dapur hinggalah ke ruang depan,buang sampah dan sisa makanan.AL maklumlah nak tinggal lama rumah so semuanya perlu dibereskan.

Selepas Subuh terus siapkan beg2 dan barang yang perlukan dimasukkan dalam kereta.Sempat lagi online sebelum bertolak.Jam 8.30pagi semua sudah sedia nak bertolak. Alhamdulillah perjalanan berjalan lancar.Idah ingatkan bertolak hari ni akan berlaku kesesakan lalu lintas, namun sebaliknya.Masuk lebuhraya Pantai Timur keluar kat Srijaya, perjalanan lancar.

Dalam pukul 12 lebih sampai kat Keranyong atau nama lain dipanggil Bandar Bera.Singgah kat Tunas Manja utk membeli sedikit keperluan dapur dan barang2 lain sebelum balik rumah mak.Cuaca kat Pahang ni agak panas berbanding kat Terengganu.Panas terik betul.Tak sangka dapat jumpa kawan sekolah.

Jam 2.30petang alhamdulillah sampailah ke Teratak Bondaku di Felda Bukit Puchong.Penat?huh mmg penat..lembik rasanya.


10.09.2010 : Jumaat
Selamat Hari Raya...
Selamat Hari Raya...
Alhamdulillah bertemu juga dengan Syawal lagi pada tahun ini.Syukur padaMu Ya ALLAH.Tahun ni Idah beraya bersama keluarga Idah di Pahang.Persiapan semua dah siap.Tema baju tahun ni coklat kekuningan.Tahun ni juga idah beraya bersama keluarga Angah.Along dan Kakde giliran rumah mertua mereka.So tak delah meriah mana sbb masih ada kekurangan ahli keluarga.

Aktiviti pertama di pagi raya adalah acara bermaaf-maafan serta pemberian duit raya.Seperti tahun2 lepas acara ni kalau berlangsung mesti dalam keadaan tergesa2 sebab sibuk nak pergi masjid untuk Solat Sunat Raya.Alhamdulillah tahun Hari Raya jatuh pada hari Jumaat.Semoga keberkahan hari Jumaat itu sendiri akan membawa kepada keberkatan Hari Raya juga.

Sesi ziarah-menziarahi bermula selepas balik drpd masjid.Destinasi pertama tentulah jiran yang terdekat, kawan-kawan idah kemudian sebelah petang ke Felda sebelah ziarah kawan-kawan idah kat sana pulak.Alhamdulillah.


11.09.2010 : Sabtu
2 Syawal hari ni aktiviti kat sini adalah ziarah kubur,seawal jam 8pagi semua ahli keluarga si mati akan berkumpul beramai-ramai dikawasan perkuburan untuk membaca tahlil beramai-ramai.Memang keadaan amat sesak.Namun alhamdulillah usaha yang murni.Idah tak hadir awal2 pagi ni berikutan agak sukar nak bawa dua2 Hanani Ummi ni bersama.

Dalam jam 10pagi ketika keadaan sudah kembali ok,barulah idah dtg ziarah kubur arwah ayahanda tercinta.Cuaca ketika tu memang panas terik.Rindu pada arwah Abah.Dah 5tahun pemergian abah,rasanya baru semalam aje berlaku.Semoga ruh abah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman.Ameennn....

Sesi ziarah diteruskan ke rumah sahabat baik Idah, kawan-kawan mak dan angah.Sejak dr hari pertama Hanani Ummi byk dapat kutipan duit raya.Dalam jam 4.30 bertolak balik ke Raub kampung mak untuk beraya kat sana pulak.lebih kurang jam 8.30malam sampai kat Bandar raub,stok sekejap solat dan makan-makan.Pukul 10 malam sampai rumah Mak Ngah.Semua sudah kepenatan.

12.09.2010 : Ahad
Hari ni semua pakat beraya ditepi kolam kepunyaan adik beradik mak.Sesi memancing ikan dan aktiviti makan2 ikan bakar sambil menjamu kuih raya.Memmang seronok.Paling best tgk en.Kandaku memancing.Wah hebat juga en.Kanda dapat tangkapan ikan patin.Cayalah.Hanani Ummi pun kelihatan amat2 seronok.Sibuk nak memancing juga.

Dr pagi sampailah petang berada di rumah hulu(rumah arwah Opah).

13.09.2010 : Isnin
Bersip-siap nak balik Terengganu dah.Sempat juga ziarah rumah makcik yang lain dan sesi bergambar beramai-ramai.Dalam jam 11pagi idah sekeluarga bertolak balik ke Terengganu.
Tapi tak terus balik rumah.Singgah Kuantan dulu.Sempat shopping kain tudung kat KAMDAR dan kat East Cost MALL...wah byk sungguh mall besar kat kuantan ni.Lama dah tak gi situ mcm2 pembangunan sudah ada.Tak lama lagi Kompleks Sultan Haji Ahmad Shah pulak siap.Nampaknya mcm pasaraya+pejabat kat situ.Makin sesaklah bandar Kuantan nnt.

Jam 10malam sampai kat Ketengah Jaya.Balik terus mandi dan tidur awal sbb dah tak larat sangat2...nanti idah smabung lagi ye...





-------------------------------------------------------------------------
nota:- kisah raya ni akan bersambung lagi...byk lagi nak cerita
cuma ada keje yang perlu diberesin dahulu..
mcm2 gelagat Hanani Idah ada sepanjang beraya
nak cerita pasal duit raya..
tunggu ye..

No comments:

Post a Comment