Google+ Followers

Followers

Friday, 4 June 2010

Ragam Hanani....bila sudah pandai bercakap..

Lama sungguh rasanya tak bercerita pasal hanani2 Idah yang dua org tu kan..Alhamdulillah sudah semakin membesar...perkembangan yang cukup sihat...Kini Hanani yang sulung dah genap 3tahun, manakala hok no dua pula 1tahun 7bulan...sekarang ni kalau tgk kedua2nya mcm kembar...Badan si adik lebih berisi dan sihat daripada kakaknya...dan si adik juga lebih garang dan tegas orgnya..manakala si kakak lemah lembut orgnya dan garang( ni sah2 mewarisi sifat umminya yang garang...hah amik sebijik!)...ihik...

Perkembangan Afifah Hanani 2tahun nak masuk 3thn...
  • -sangat sukakan buku, pensil dan pen...peralatan seorg pelajar...bila tanya mesti dia jawab..."kakak nak gi sekolah kan..kenalah ada buku, pensil, pen,kertas...." kekdng pening tgk kerenah dia kalau di shopping kat BookStores...semua benda dia nak...
  • -sangat suka bawa beg sekolah...dalamnya penuh dgn segalanya termasuklah kertas2 yang dah terkoyak...
  • -sangat suka mengaji dan solat...bab ni kalau tiba solat...mmg dia akan ikut nak solat sama2...alhamdulillah..masa ummi belikan telekung utknya betapalah gembira tgk wajah dia...so kalau gi mana2 mesti akan cakap.." ummi bawa telekung kakak ye..kakak nak semayang...(solat)..."...kalau ummi jawab" tak yah lak kakak..."..mesti dia berikan persoalan yang berangkaian sampai ummi rasa mengalah dgn kehendaknya...(benda baik alhamdulillah..)...

  • semalam mengajar dia mengaji..tanpa perlu disuruh seperti biasa...kakak terus baca..." alif, baa..taa...sampai hbs dgn lancar....walaupun kekdng ada bunyi yang tak bape betul...so tugas ummi perbetulkannya...(dalam hati berkata...syukur alhamdulillah anakku sudah pandai membaca dan mengenal)
  • -sudah pandai meminta menu makanan...cthnya "ummi hari ni kakak nak makan nasi lauk telur ajelah...(mmg menu ni dia minta hari2..ihik..)...atau "ummi nak mee kuning...tp tak nak yg masak..nak mee kuning saje..."
  • -nampak sifat kepimpinannya sebagai seorg kakak....sngt melindungi adiknya walaupun kekdng suka bercakaran dgn adiknya..biasalah adik beradik kan...
  • -sudah pandai memilih dari segi pemakaian...
  • - sudah petah bercakap...mengajuk dan merajuk..
  • - sangat suka pakai tudung....




Perkembangan Aisyah Hanani 1tahun 7bulan :
  • -sangat aktif..sihat...Aisyah mmg suka makan..kalau tgk dan perati betul2 jika ada makanan letak depan dia...setiap masa dia nak mengunyah bila kena seleranya lah...cuma bab makan ni kedua2 hanani mmg kurang makan karbohidrat...mereka berdua sukakan sayur2, lauk, buah2...kalau begini sampai besar mmg slimlah anak ummi...pengambilan karbohirdatnya sikit aje...takpe doktor kata yg penting pelbagaikan makanannya..
  • sngt suka menjerit dan merajuk...bab yang ni kekdng buat umminya pening..bila tiba time angin dia...nak menggigit aje..yg selalu jd mangsa kakak dialah..lepas tu time merajuk suka buat memek muka..mcm kat bawah ni..


  • suka mengaji dan solat...sama mcm kakaknya..sekarang Aisyah pun dah mengaji...bacaan nya tidak selancar kakaknya namun Aisyah tidak pelat...sebutannya betul...yg kelaka nya setiap kali solat dia dulu yg nak siap...lepas tu tadah tgn sebut " Rabbi...rabbi...rabbi...amennnn"....sejuk hatiku sbg seorg ibu...


  • sangat suka kan buku juga...suka tgk gambar2 berwarna..
  • sangat suka kan aiskrim..
  • paling dia suka kalau nak gi jalan2...bab naik kete mmg dia suka..tp dalam kete suka tidur..bgs juga..kalau tak mesti tak reti duk diam..




itulah antara ragam2 hanani sepanjang usia meningkat nak membesar ni..kekdng perangai mereka buat umminya tersenyum, pening, nak menangis pun ada..sbb letih...huhuhu...apa2 pun ummi mmg seorg yang garang mcm singa...suka jd tarzan...mana taknya...


Bila mereka berdua beraksi :

3 comments:

  1. Idah,
    rasa macam nak picit pipi Aishah. Comel! :)

    ReplyDelete
  2. salam Idah
    Aisyah macam anak akak yang 2 tahun suka dengan beg sekolah abangnya.Jadi akak belikan untuk dia,selalu berangan nak gi sekolah

    ReplyDelete
  3. k.yati...aisyah ni mmg mcm2 ragam dan memek muka dia buat...

    ummu: salam...
    nmpknya thn depan kalau akak dia sekolah confirm dia nak ikut juga,

    ReplyDelete